Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här är det nya p-huset – det första av åtta

Åtta nya p-hus kan komma att byggas i Västerås de kommande 15 åren. Det första ska vara klart i maj 2018 på Öster Mälarstrand. Bygget beräknas kosta 120 miljoner. ”Det blir det modernaste parkeringshuset i Västerås, ljust med stora öppna ytor,” säger Thomas Wulcan på Tekniska kontoret.

Annons

Thomas Wulcan, enhetschef på Tekniska kontoret i Västerås, visar modellen av det tilltänkta nya resecentrum. Området kring stationen kallas Stationsområdet Kungsängen och här kan flera p-hus komma att byggas i framtiden.

Flera nya bostadsområden planeras runt om i Västerås. Det finns till exempel långt gångna planer för utvecklingen av området kring stationen och nya resecentrum, även kallat Stationsområdet Kungsängen. Och bygget av den nya stadsdelen på Öster Mälarstrand är redan i gång.

Men med fler bostäder behöver också staden och Tekniska kontoret hantera fler bilar. Därför har ett nytt kommunalt parkeringsbolag bildats vars uppgift är att bygga och förvalta flera nya parkeringshus runt om i Västerås. Man har beräknat att det kommer behövas cirka 3 500 p-platser fördelat på åtta p-hus som ska byggas under de kommande 15 åren.

- Man måste fråga sig vad som ska hända när staden förtätas? Kan vi ha kvar öppna parkeringsytor som vi har i dag? säger Thomas Wulcan som är enhetschef på Tekniska kontoret i Västerås.

Han berättar att på Öster Mälarstrand har man tänkt att man vill ha bort bilarna från gatorna. Samtidigt vill kommunen hitta en lösning där fler medborgare kan nyttja parkeringar. Annars skulle de inrymmas under de fastigheterna som håller på att byggas och därför inte vara tillgängliga för allmänheten. Därför ser man att parkeringshus är det bästa sättet att tillgodose parkeringsbehovet.

Samma typ av lösning är tänkt att användas i de mer central bostadsområden som kommer att byggas i staden de kommande åren. Att välja att bygga p-hus i stället för att ställa krav på att alla parkeringar byggs in under nya bostadshus och andra fastigheter gör det lättare att vara dynamisk och anpassa antalet efter det behov som uppstår menar Thomas Wulcan.

Så här är det tänkt att parkeringshus Däcket på Öster Mälarstrand ska se ut.

Det p-hus som kommer att byggas först är Däcket på Öster Mälarstrand. Fasadens utformning är inspirerad av seglen på moderna tävlingsbåtar. Huset kommer att innehålla cirka 440 parkeringsplatser i fem plan ovanpå en större lokal i markplan där det ska finnas en butik eller någon annan verksamhet som kan fungera som en mötesplats.

- Det blir det modernaste parkeringshuset i Västerås, ljust med stora öppna ytor, säger Thomas Wulcan.

Att Däcket ska byggas är klart men vem som ska bygga det har ännu inte upphandlats. Flera av besluten för att komma vidare med byggprocessen kring p-huset kommer att tas på det nybildade kommunala parkeringsbolagets första styrelsemöte den 15 november.

Nästa p-hus som är planerat att byggas är Dockan som ska uppföras i samma stil som Däcket. Även Dockan ska byggas på Öster Mälarstrand. Var, hur och när de andra tilltänkta p-husen ska byggas är inte klart.

Kostnaden för att bygga Däcket beräknas till 120 miljoner kronor. Att sedan nyttja p-huset ska enligt kalkylen kosta 1 000 kronor för 30 dagar eller 14 kronor i timmen, men med avgiftsfria helger och kvällar. Det betyder en maxtaxa på 80 kronor per dygn.

Enkät: Vad tycker du om p-hus?

Cindy Jenssen, 34, personlig assistent, Västerås, i vagnen gömmer sig  Aylin, snart fyra månader:

Lucas Kehrein, 18, studerar, Fagersta:

Rezear Huseini, 19, jobbar med ungdomar, Uppsala:

Hristo Koleff, 77, pensionär, Västerås:

Tessy Hernadez, 31, jobbar i hotellbranschen, Dubai:

Nu har VLT:s app blivit ännu bättre! Snabbare, smidigare och du kan skräddarsy ditt nyhetsflöde på ett helt nytt sätt. Glöm inte attladda ned/uppdatera VLT:s nya app här: http://vlt.se/app

Mer läsning

Annons