Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sensorer kan varna för cyklister

Artikel 53 av 211
Trafikpanelen
Visa alla artiklar

Reglerna för den olycksdrabbade cykelpassagen vid Skallbergsmotet förvirrar. Kan sensorer hjälpa?

Annons
För en månad sedan blev en cyklande man påkörd av en bilist som kom från Oslohållet på E18:s avfart vid Skallbergsmotet. Bilföraren misstänks ha vållat mannens död.

Torbjörn Sjöqvists idé kan förhindra olyckor:

– Montera upp sensorer som känner av när cyklister närmar sig passagen och som är kopplade till en lampa som börjar blinka.

Lampan kan sitta på räcket som skymmer sikten för bilister på E18:s avfart. Med teknikens hjälp kan systemet säkert urskilja cyklister från fotgängare, menar han.

Enligt VLT:s trafikexpert Saara Tarvainen har sådana skyltanordningar testats på flera ställen runt om i landet.

– Trafikverkets slutsatser är bland annat att bilisters hastighet inte har påverkats av skyltsystemet, men att bilister i större utsträckning visar benägenhet att stanna för gående och cyklister.

Just vid Skallbergsmotet bör man ta tag i problemet med hastigheten hos de bilister som korsar cykelpassagen och övergångsstället, möjligtvis med ett fartgupp strax innan. Det tvingar bilisterna att sänka farten ordentligt. Hastig- heten är avgörande om olyckorna blir till dödsolyckor eller inte.

Elisabeth Westman berättar om ett ljussystem som varnar bilister när en cyklist närmar sig vid en olycksdrabbad korsning, som bland annat finns i Borås.

– Varningsskyltar och blinkande ljus i vägbanan tänds när sensorer i marken känner av när någon färdas på cykelbanan. Hur effektivt ljussystemen är känner jag inte till men liknande system i Köpenhamn har varit framgångsrika.

Lars Erikson undrar om trafikpanelen verkligen har rätt, att cyklister har väjningsplikt på platsen. Såväl hajtänder som skyltarna för väjningsplikten är ju placerade före passagen.

– Skulle det vara så att bilistens väjningsplikt, trots skyltarna, inte gäller cyklister, så är det utanför all logik och en veritabel dödsfälla.

Han tycker också att det är viktigt var cyklisten var när han blev påkörd.

– Var han på väg ut, var han mitt på eller hade han nästan hunnit över?

Torbjörn Svensson har läst vad Transportstyrelsen skriver om cykelpassager och cykelöverfarter. Han drar slutsatsen att bilister måste räkna med att cyklister kan komma i upp till 30 km/tim.

– Bilistens möjlighet att stanna är i allmänhet betydligt bättre än cyklistens. Man behöver inte belasta cyklister med överdriven skuldfråga, han eller hon satsar sitt liv i vilket fall.

Saara Tarvainen påpekar att hajtänderna och väjningspliktskylten visar vad som gäller för biltrafiken.

– För att en cyklist ska ha företräde på denna plats så ska det vara skyltat och målat som en cykelöverfart, och det är det inte.

– Vi i panelen lägger också stor vikt vid var cyklisten befann sig på passagen vid olyckstillfället. Men det vi bilister måste inse är att vi med ett större fordon måste ta extra hänsyn till oskyddade trafikanter. Vi som kör bil har egentligen inga rättigheter där ute, snarare bara massor med skyldigheter.

Hon manar samtidigt alla cyklister att alltid se sig för en extra gång och även att ta reda på vad som egentligen gäller på cykelpassager, respektive cykelöverfarter.

Sven-Gunnar Wallin tycker att reglerna är ologiska, cyklister ska väja för bilister på avfarten men har företräde på passager där bilister svänger ut från rondellen:

– Gång- och cykelbanan räknas som att den ligger utanför cirkulationen och det styrks av att man där kan åka från bägge håll med cykel. Eftersom en bil inte får plats att stanna efter cykelbanan så har man placerat skyltar och hajtänder före övergångsstället.

Alla artiklar i
Trafikpanelen

Lättare att hitta till sjukhuset

Nya skyltarna är större.

”Hindren kan slå sönder min bil”

Hur ska man göra?

Power Meet utan flaskhals

Förslag: stäng av gångpassager!

Här måste det ha blivit fel

Får man inte köra in här?

Inga kommentarer till trafikfrågor

Men chattar kan starta.

”Måste man gissa fartgränsen?”

Få skyltar i centrum.

”Cyklister tvingas sicksacka”

Svårcyklat vid sjukhuset.

”Tungt att släpa på cykeln”

Grus ställer till trubbel.

Svårtolkat i city

Får man parkera här?

Varning för jättedike

Den gamla E18-påfarten är en fara.

Märklig skylt

Udda skylt.

Är cykelbanan huvudled?

Cykelpassagen väcker frågor.

Dyrare p-biljett

Kan man ha en p-biljett i flera zoner?

Fler fartkameror, tack!

Önskar att hastigheten går ner. 

Tre cykelpumpar trasiga

Dålig tillsyn av pumparna i stan.

Lämnad bil står kvar länge

Står farligt till i trafiken.

Skyltar fattas på Cityringen

Korsningen skapar problem.

Tummen upp för högre trafikljus

Var svåra att se.

Vad betyder skylten?

Trafikpanelen svarar.

Ingen skylt och ingen polis

Får man cykla här?

Annons