Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Toaletter smetas ner med blod och avföring

Denna artikel publicerades 11 september 2015.

Högvis med skräp, olaglig tältning och toalettväggar som smetas ner med blod och avföring. EU-migranter har bosatt sig på stans rastplatser och kostar Trafikverket hundratusentals kronor i extra sanering. Nu gör de sig redo att stänga.

Annons
Det är förbjudet att tälta på rastplatser. Ändå är detta ingen ovanlig syn. ”Vissa av våra gäster som är EU-migranter sköter sig jättebra men sedan finns det andra som inte alls kan sköta sig”, säger Karl Åkerlind på Trafikverket.

I två års tid har EU-migranter periodvis bosatt sig på stans rastplatser. På Råby rastplats har nu en stor grupp bott i ungefär fyra månader.

Viktoria Johansson arbetar med renhållningen av rastplatserna. Som mest har hon räknat till 14 bilar på Råby rastplats, med fyra till sex personer i varje bil.

Minst ett par dagar i veckan får Svevia, som sköter driften åt Trafikverket, göra extrautryckningar för att bland annat lösa stopp i avloppen, ofta på grund av att blöjor eller kaffefilter tryckts ner i handfat eller toaletter. Ibland beslutar Trafikverket även om att låsa toaletterna nattetid. Något som fungerade förra året men som i år hittills har fått motsatt effekt.

– Ibland när jag ska försöka låsa eller stänga toaletterna följer de efter mig in. De vill ju kunna komma åt vattnet så de blir väldigt irriterade på mig. Men jag börjar känna igen vilka som kan bli hotfulla och då gäller det att vara snabb, säger Viktoria Johansson.

Vid några tillfällen har EU-migranterna även visat sitt missnöje på annat sätt.

– En dag, dagen efter att jag hade låst, satt det en kniv i dörren. Det var en tydlig signal. Och andra gånger har någon smetat avföring och blod på väggarna eller gjort sina behov precis utanför dörrarna till toaletten.

Hon säger att hon personligen inte är rädd men medger att hon anpassar sina arbetsdagar för att undvika tidpunkter när det är många där.

I början av maj misshandlades en polsk lastbilschaufför av 20 män på Råby rastplats. Förra året hotades även en elektriker med kniv på en av Västerås rastplatser då han bad de boende att plocka upp efter sig.

Nu höjer Trafikverket och Svevia beredskapen för att stänga rastplatsen helt – och att göra det med bara två timmars varsel.

– Vi vill inte göra det för det drabbar ju dem som verkligen ska vara där, som rastande och yrkeschaufförer, men fortsätter det så här så måste vi, säger Torbjörn Andersson, rastplatsansvarig på Trafik- verket.

– Vi ringer polisen hela tiden och anmäler incidenter och felparkerade bilar och tältning men det verkar inte vara någon prioriterad fråga, säger kollegan Karl Åkerlind.

Under sommaren städas rastplatserna två gånger per dag, övriga året bara en.

Kostnaderna för den extra städningen är höga. Hittills i år beräknas det ha gått åt mellan 280 000 och 300 000 kronor extra utöver budget.

– Kontrakten vi har med Svevia för drift och städning är utformade för normalt användande av rastplatserna. Men det här är inte normalt så då får vi betala extra, säger Karl Åkerlind.

Polisen som Trafikverket uppger att de varit i kontakt med är LKC-befälet Ivan Åslund. VLT har sökt honom för en kommentar.

Torbjörn Andersson, rastplatsansvarig på Trafikverket och Viktoria Johansson från Svevia.
När blöjor och kaffefilter trycks ner i toaletterna blir det stopp flera gånger i veckan.
Gruppen med EU-migranter klipper ibland sönder stängslen för att kunna hänga ut sin tvätt.
Annons