Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Västeråselever bäst i matte

Västerås skolelever hör till dem som får bäst resultat i matematik i länet, tilsammans med Fagerstas. Det vill dock inte säga att kunskaperna är lysande – och prognosen pekar nedåt.

Förhållandet är dock ingen överraskning för ordföranden i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden, Anders Täljebäck (S).

– Det har varit svårt att motivera många skolelever att satsa på matematik, säger han.

Situationen är emellertid inte förtvivlad. Inom kort klubbas en ny mattesatsning.

– Vi jobbar med ett projekt som kallas Räkna med Västerås, säger Anders Täljebäck. Projektet ska tas på torsdag om två veckor i både utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden och i barn- och bildningsnämnden. Fördelen är att vi nu får en strategi på både kort och lång sikt.

Västmanland som helhet ligger långt ner på tio-i-topp-listan över goda betyg i matematik. Västerås ligger på plats nummer 108 av 209 och är därmed bäst i länet, följt av Fagresta som ligger på plats 117. 81,0 procent av eleverna i Västerås har fått godkänt i matematik i årskurs 9. Trenden är sjunkande jämfört med år 2009.

– Matte är ett viktigt ämne när det gäller att förstå teknik och naturvetenskap, säger Anders Täljebäck. En kommun som Västerås är beroende av kunskaper i matte.

Anders Täljebäck räknar med att skolorna märker skillnad ganska direkt när beslutet ar taget. Han betonar att satsningen gäller samtliga skolor i kommunen, inte bara dem som har matte som specialinriktning.

Femte rapporten om skolan

Rapporten är den femte i ordningen som Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) publicerar där resultat- och resursindikatorer för grundskolan jämförs på kommunnivå.

Svenska elevers kunskaper i matematik har väckt oro bland politiker och skolpersonal, då olika satsningar inte har gett önskat resultat.

SKL vill nu att alla kommuner bidrar till att förbättra matematikundervisningen i landets skolor.

Rapporten konstaterar att det inte bara är i Sverige som elevernas kunskaper i matematik sjunker