Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elcykelpremie ska få oss att överge bilen

För att få fler svenskar att börja cykla har regeringen lagt fram ett förslag på att införa en elcykelpremie, något som cykelexperten Christoffer Tyrefors säger har fler fördelar "Många äldre slutar cykla eftersom de inte känner att de har orken till det, men med en elcykel kan de börja igen".

Annons

Enligt regeringen kommer denna premie, som ska ge privatpersoner och företag en bonus på 25 procent av inköpspriset upp till max 10 000 kronor, bland annat hjälpa stadsbor att leva mer hållbart. Foto: Berit Roald / TT

I den nya budgetproposition föreslår regeringen en elfordonspremie på 350 miljoner kronor, vilket ska inkludera elcyklar, elmopeder och elmotorcyklar. Syftet med premien är att gynna miljön och folkhälsan genom att få fler svenskar att välja cykel framför bil.

Förra året såldes 45 000 elcyklar i Sverige, vilket är en ökning med 50 procent jämfört med 2015. Med den nya premien hoppas regeringen se ytterligare en stor ökning.

– Vi tror att cyklar har de flesta i dag och där ligger inte tröskeln för att hitta nya mönster. Men en elcykel där är det ändå en ganska stor tröskelkostnad, det kan handla om ett antal tusenlappar mer som man behöver betala. Vi tror att det här kan göra att intresset för elcyklar, framförallt för de som i dag är bilberoende, kommer öka rejält, säger Per Bolund som är finansmarknads- och konsumentminister.

Läs också: Vuxna i Västmanland nobbar cykelhjälm – sämst i Sverige

Christoffer Tyrefors, vd på Cykelkraft, tror dock att denna premie kommer att gynna många fler.

– Många äldre slutar cykla eftersom de inte känner att de har orken till det men börjar igen när de inser hur mycket enklare det blir med en elcykel.

Han tror och hoppas på att fler äldre kommer att cykla på elcyklar i framtiden.

Läs även: [+] Så mycket pengar lägger din kommun på pennor och tejp

Mer läsning

Annons