Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företagare: Bristande bemötande från myndigheterna "regelkrånglet måste minska"

Många småföretagare upplever att flera av de stora myndigheterna har försämrats, både i service och bemötande. "Företagare ska kunna ägna mer tid åt sin verksamhet och mindre åt regelkrångel och blanketter", säger Günther Mårder på Företagarna som står bakom undersökningen.

Annons

Detta framkommer i en ny myndighetsgranskning från företagarorganisationen Företagarna. Enligt undersökningen har nio av elva stora myndigheter försämrats inom kategorierna service och bemötande, tid och resurser och förtroende.

I undersökningen har företagare fått betygsätta hur de upplever bemötandet från Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Bolagsverket, Försäkringskassan, Länsstyrelserna, Migrationsverket, Polisen, Skatteverket, Statistiska Centralbyrån, Transportstyrelsen, samt de svarandes kommun.

– Utvecklingen är bekymmersam. Företagare ska kunna ägna mer tid åt sin verksamhet och mindre åt regelkrångel och blanketter. Riktlinjerna för ärendehantering hos myndigheter måste bli både tydligare och enklare. Det kan handla om bättre dialog, servicegaranti och digitalisering. Generellt måste regelkrånglet minska, säger Günther Mårder, VD för Företagarna i ett pressmeddelande.

Denna undersökning sammanställdes innan IT-skandalen på Transportstyrelsen, något som Günther Mårder tror skulle ha påverka resultatet i dag.

– Jag tror absolut det hade påverkat Transportstyrelsens resultat. Förtroende bygger på känslan av rättssäkerhet och där har det ju i det här fallet uppenbarligen brustit. Så min bedömning är att det hade synts i undersökningen om den gjorts vid ett senare tillfälle.

Missa inte: EXTRA: Följ utvecklingen av regeringskrisen på vår sajt – presskonferens i Rosenbad klockan 10.45

– För mig talar den här undersökningen sitt tydliga språk, det behövs skarpa regelförenklingsåtgärder på nationell nivå. Digitaliseringen ger stora möjligheter för detta, och jag tror många företagare upplever en frustration över att digitaliseringens möjligheter för företagare inte följt samma utveckling som för privatpersoner, avslutar Günther Mårder.

Läs mer om: IT-skandalen på Transportstyrelsen

Mer läsning

Annons