Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hälften av alla svenskar är reklamtrötta

Enligt en ny undersökning tycker 54 procent av alla tillfrågade att reklam inte borde förekomma på någon social media-plattform. "Reklam i sociala medier kan vara väldigt effektivt, men allt för mycket reklam och irrelevant reklam kan ha motsatt effekt" säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Annons

Har du erfarenhet av att ha googlat en viss produkt, varav sekunden senare se den dyka upp i ditt privata Facebookflöde? Detta kallas digital annonsering, något som blir allt vanligare.

– Reklam i sociala medier kan vara väldigt effektivt då annonsörer har möjlighet att nå specifika målgrupper, men allt för mycket reklam och irrelevant reklam kan ha motsatt effekt. Sociala medier konsumeras också mycket i mobilen, något som många ser som privat och det ställer extra krav på att reklamen är bra och relevant, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.

Enligt deras undersökning ska 54 procent av alla tillfrågade vara trötta på den reklam som sprids via sociala medier. I undersökningen passade Svenska Annonsörer även på och fråga vilka kanaler som anses vara bäst att annonsera i, varav var femte ska ha svarat att Facebook är ett bra forum för reklam.

Totalt ska 1045 personer i åldrarna 18-79 intervjuats i undersökningen från Novus, på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Över 1000 personer deltog i undersökningen och så här ska alla ha svarat på frågan: I vilken av följande sociala medier-plattform skulle du vara okej med att mötas av reklam?

- Inget 54 %

- Facebook 22 %

- Youtube 18 %

- Vet ej 14 %

- Instagram 8 %

- Twitter 6 %

- Google+ 5 %

- Linkedin 5 %

- Pinterest 4 %

- Reddit 4 %

- Snapchat 4 %

- Flickr 3 %

- Vimeo 3 %

- Kik 2 %

- Messenger 2 %

- Whatsapp 1 %

Mer läsning

Annons