Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allvarliga brister i kommunens hemtjänst

Hemtjänsten i Hallstahammars kommun glömde att ge Britt-Marie Backsells mamma den livsviktiga medicinen.

Annons
Britt-Marie Backsell läser det svar hon fått från äldeomsorgschefen Annelie Andersson efter sin kritik av kommunens hemtjänst.

Nu berättar hon om om flera allvarliga incidenter som hände hennes mamma inom nån månads tid i somras.

När Britt-Maries 88-åriga mamma blev sjuk en natt tryckte hon på sitt trygghetslarm, men ingen kom. Det visade sig att larmet inte fungerade. Vid ett annat tillfälle hade hemtjänsten glömt att ge henne livsviktig blodförtunnande medicin som bör tas på bestämda klockslag och vars dosering bestäms efter regelbundna provtagningar.

Mamman har också ledsagarservice vilket innebär att hemtjänsten ordnar transport och följer med när personen till exempel behöver till sjukhus. Kvällen innnan Britt-Maries mamma skulle till ögonkliniken i Västerås frågade hemtjänstens assistent mamman om hon använder rullator. När så inte var fallet menade assistenten att hon skulle klara resan själv.

– Eftersom mamma inte vill vara till besvär svarade hon ja och sedan ringde hon mig och min bror för att få hjälp. Ledsagarservice är ju en tjänst som hon har blivit beviljad och som inte ska gå att förhandla bort, säger Britt-Marie Backsell.

Britt-Marie Backsell och hennes bror har varit i kontakt med hemtjänsten per telefon flera gånger och har också skrivit varsitt brev till kommunen om dessa, och andra brister, och anser att det ska göras en Lex Sara-anmälan.

– Det tar mycket tid och energi, och vi anhöriga kan inte känna någon trygghet. Mamma har beviljats hemtjänst just för att hon inte klarar sig själv.

Äldreomsorgschef Annelie Andersson beklagar de felaktigheter som begåtts.

– Jag har svarat på hennes brev, och vi har gjort en genomförandeplan enligt socialtjänstlagen för någon vecka sedan.

Hon menar att det är många olycklig omständigheter som spelat in. Att Britt-Marie Backsells mamma inte fick sin viktiga medicin tillskriver hon den mänskliga faktorn.

– Ibland händer avvikelser som gör att man glömmer. Vi hade tur att inget hände henne den här gången. Vilka åtgärder som vi gör för att det inte ska hända igen får man komma överens om i genomförandeplanen.

Den assistent som förhandlade bort ledsagarservicen har, enligt Annelie Andersson, jobbat i många år och vet vad som gäller.

Vad har hemtjänstens personal för utbildning?

– De är vårdbiträden och undersköterskor. Vi tar inte in annat än undersköterskor nu.

Att larm går sönder är dock något som kan hända, menar Annelie Andersson.

Hur ska anhöriga kunna känna trygghet för sina äldre? Ska man behöva kolla att hemtjänsten gör det de ska?

– Det ska inte behövas. Man får titta över rutinerna och komma överens i genomförandeplanen, säger Annelie Andersson.

Någon Lex Sara-anmälan är inte aktuell.

– Först får vi klagomål och om vi då inte löser problemen, går ärendet vidare. Jag anser inte att det är aktuellt i det här fallet. Jag hoppas att Britt-Marie är nöjd med våra åtgärder nu.

Vad har du för erfarenheter av hemtjänsten i Hallstahammar och Surahammar?  Kontakta VLT:s redaktion i Hallstahammar på 0220-530 00 eller via [email protected] .

Mer läsning

Annons