Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bråda dagar förHallsta-snöröjare

På Hallstaföretaget JH Spårservice råder bråda dagar – och nätter. Hela styrkan var ute i helgen och kämpade för att göra järnvägsspåren snöfria.

Annons
Manuellt arbete. Spårväxlar måste skottas och sopas för hand. Här rensar JH Spårservice personal spåren norrut från SJ:s underhållsdepå i Västerås.FOTO: JACKIE MEH

– Fortsätter det så här kommer vi behöva kalla in extra personal, säger Tobias Högkvist på JH Spårservice.

Vintern är vanligtvis lågsäsong för Hallstaföretaget JH Spårservice som arbetar med underhåll av järnvägen, men denna vinter har det varit fullt upp. Banverket började ringa dem när den första snön föll, och sen har de bara fortsatt höra av sig. Hela styrkan var ute i helgen för att röja snö på spåren i Västerås och på sträckan mellan Eskilstuna och Södertälje.

Såväl Västerås bangård som sträckan Eskilstuna-Södertälje har varit helt framkomliga under måndagen, tack vare JH Spårservice personals arbete.

Maskinföraren Per Björk jobbade hela natten till måndag, fick några timmars vila, och börja jobba igen vid elvatiden på måndagsförmiddagen.

– Just nu plogar vi bort snön inne på underhållsdepån i Västerås, säger han.

Plogning av själva spåren går av säkerhetsskäl bara att göra nattetid när trafiken är gles, dagtid är det främst depåer för underhåll av tågen som plogas. Måndag eftermiddag har JH Spårservice sex maskiner och tio man som är ute och jobbar.

– Vi har även lösgubbar som går och sopar för hand, grejar lite så att det ska flyta på.

Snön ställer till problem både för tågen, som inte kan köra om spåren är snöfyllda, och för växlarna, som fryser till om det kommer mycket snö.

– Förr i tiden fanns det plogar på tågen, de satt längst fram och kunde skjuta undan det värsta, säger Tobias Högkvist.

Och precis som resten av svenska folket börjar maskinföraren Per Björk tröttna på all snö.

– Det har varit roligt ett tag, men nu tycker jag det får räcka. Det har varit hemskt mycket, säger han.

Mer läsning

Annons