Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elever ligger efter på gymnasiet

Elever från Kolbäcksdalen ligger i botten jämfört med andra skolor när det gäller resultat på de nationella proven. Det märks i gymnasiet.

Annons
Låg efter. Alisa Stevanovic, Alex Andersson och Hannes Granberg kom till ABB-gymnasiet i Västerås från Lindboskolan i Hallstahammar. De har fått plugga extra mycket för att kunna hänga med.Foto: Maja Tengnér

Hallstahammar. När 16-åringarna Alisa Stevanovic, Alex Andersson och Hannes Granberg kom till ABB-gymnasiet från 9:an i Lindboskolan märkte de direkt en stor skillnad.

– Man kunde inte missa saker på samma sätt. Om man missade lektioner på Lindbo var det ändå lätt att klara proven. Här kan man inte missa något, säger Alex Andersson.

– Man märkte att vi inte hade lärt oss allt som Västeråseleverna kunde, säger Hannes Granberg.

– Vi låg efter i nästan allt, men speciellt svenska och engelska, säger Alex Andersson.

För de tre eleverna var högstadiet en tid av dålig studiemiljö. Många omotiverade elever drog med sig de andra, ljudnivån var hög, konflikter vanliga och det hände att vikarier lämnade klassrummen gråtande.

– Det var jättemånga vikarier. Ofta saknades vikarier, eller så hade de inte rätt kunskaper, säger Alisa Stevanovic.

När man jämför resultaten från de nationella proven från i våras i svenska, engelska och matematik mellan landets niondeklassare ligger Kolbäcksdalens tre högstadieskolor långt ner. I flera av de största ämnena har de bland de 10–20 procenten sämsta resultaten i hela landet.

Det är inte Alex Andersson förvånad över.

– Många skolkar och många skiter i det. I nian började de flesta förstå att de skulle plugga, men då kan det vara för sent, säger han.

Hur påverkades ni av att många var så omotiverade?

– Jag körde mitt eget race, säger Alisa Stevanovic.

– Man blir indragen. Jag blev van att inte jobba en hel lektion utan avbrott. Det blev stor skillnad nu i gymnasiet, säger Alex Andersson.

På ABB-gymnasiet fick eleverna vänja sig vid långa, koncentrerade pass och högre krav. Här omges de också av studiemotiverade ungdomar.

– Alla vill lära sig här. På Lindbo tog det jättemycket tid av lärarna för att alla skulle lugna ner sig. säger Hannes Granberg.

Vad tycker ni om att ni måste ta igen kunskaper nu?

– Först fick jag en chock nästan, men nu har jag vant mig säger Alex Andersson.

De före detta Lindbo-eleverna var nöjda med sina ordinarie högstadielärare, men menar att situationen i skolan gjorde att många av lärarna tröttnade.

– Stöket gör att lärarna blir omotiverade och då blir det bakslag, säger Hannes Granberg.

Alisa Stevanovic tycker att skolan kunde ha gjort mer för att lugna ner de stökiga eleverna.

– Lärarna borde vara mer motiverade, säger hon.

Mer läsning

Annons