Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eleverna på Tunbo: ”Vissa glömmer att det är lektion”

Mindre än hälften av eleverna i nian på Tunboskolan har godkända betyg i alla ämnen. Men rektorn delar inte elevernas bild av studieklimatet.

Annons
betyg viktiga. Felicia Axelsson, Milla Fager och Matilda Åhlén går i nian på Tunboskolan. De tycker att betygen är viktiga.

När Tunboskolan stämde av resultaten för niorna i december var det bara 42 procent av eleverna som hade godkänt i alla ämnen. Över hälften, 58 procent av eleverna, nådde inte målen för godkända betyg i ett eller flera ämnen.

Niondeklassarna Matilda Åhlén, Milla Fager och Felicia Axelsson, är inte förvånade över de dåliga resultaten. Dålig ordning på lektionerna är en starkt bidragande orsak, menar de.

– I vår klass har vi så kul att vissa glömmer att det är lektion, säger Matilda Åhlén.

Milla Fager menar att det är stor skillnad på ordningen i olika klasser på skolan.

– Jag höjde mig mycket när jag bytte klass, säger hon.

Vad beror det på att det är så stökigt på lektionerna?– Lärarna bryr sig nog, men de är inte så jättebestämda, säger Matilda Åhlén.

De tre eleverna tror ändå att det finns bra chanser att niorna höjer sina betyg innan terminen är slut.

– Det är inte så att alla har F i alla ämnen, säger Matilda Åhlén.

– Och de kommer nog få jättemycket hjälp, säger Milla Fager.

Hur viktiga är betygen för er?

– Man vill ju ha bra betyg så att man kan komma in på det man vill, säger Felicia Axelsson.

Milla Fager och Matilda Åhlén håller med.

– Jag satsar för fullt på betygen, säger Matilda Åhlén.

Rektorn på Tunboskolan, Åsa Kihlström Hägg, delar inte ungdomarnas upplevelser av stökiga klassrum.

– Min bild är nog att det över lag är god ordning, men sedan är det klart att det vid vissa tillfällen är livligare och att det också skiljer sig åt i vissa grupper, säger hon.

Hur jobbar ni med ordningen i klassrummen?– Det är något vi ständigt har uppe till diskussion, och vi har ordningsregler på skolan som vi har förankrat hos eleverna.

Åsa Kihlström Hägg tycker att de dåliga resultaten förra terminen är allvarliga, men hon tror att vårens slutbetyg kommer att se annorlunda ut.

– Statistiskt sett är det en försämring och vi har resonerat mycket kring hur vi ska lösa det här och var resurserna behövs som mest. Vi har haft samtal med de elever som det gäller och satt in extra resurser. Det gäller framför allt inom matematiken.

Mer resurser inom matematiken behövs, men hon tror på att de ansträningar man lagt ner kommer att ge resultat i slutänden.

– Jag tycker att det finns förutsättningar för att det ska gå bra för eleverna som inte hade godkända betyg i höstas.

Mer läsning

Annons