Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kanalmässan tar en paus

Färre besökare och utställare samt ekonomisk förlust. Det får Hallstahammar promotion att ställa in Kanalmässan 2014.

Annons
Skyltfönster. På kanalmässan i Hallstaarena visar företag upp sig för ortens invånare och andra ditresta besökare. Bilden är tagen 2010.

 – Men vi har för avsikt att fortsätta. Vi lägger inte ner Kanalmässan.

Bertil Bredin, vice ordförande i Hallstahammar promotion är bestämd på den punkten.

Men marknaden har antagligen blivit lite mätt, menar han, både besökare och utställare svek i år.

Hur blev det ekonomiska resultatet för 2013?

– Inte bra. Det blev en förlust på ungefär 100 000 kronor.

Kanalmässan arrangerades 2013 för sjätte året i rad och lockade ungefär 2 000 besökare till Hallstarena, betydligt färre än tidigare år. Antalet utställare var 120 första året, medan det 2013 landade på 85.

– Flera utställare har påpekat att det nog blir för tätt med ett arrangemang varje år, och besökarna blir kanske inte lika entusiastiska heller, säger Bertil Bredin.

Projektgruppen som har arbetat med Kanalmässan bollar nu idéer kring att tänka nytt och på så sätt utveckla mässan till ett annat år.

– Vi vill absolut genomföra den igen. Kanalmässan behövs här på orten, det är ett av de viktigaste sätten för företag att visa upp sig. Och det har också varit lite av en folkfest för besökarna.

Mer läsning

Annons