Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kolbäcksdalen får vänta på tåg

Halvtimmes tågtrafik mellan Surahammar/Hallstahammar och Västerås kan bli verklighet tidigast 2012. Men allt hänger på hur Trafikverket ställer sig till finansieringen.

Annons

När det gäller det planerade dubbelspåret i Ramnäs, som möjliggör utökad tågtrafik på sträckan Fagersta-Västerås, har man kommit ganska långt fram i processen, menar Sten Nordström, projektledare på Tåg i Bergslagen.

– Vi håller på med ritningsunderlag och anbudshandlingar, säger han.

Västmanlands lokaltrafik har sedan tidigare lovat att skjuta till 15 miljoner kronor till projektet. Men det behövs ytterligare 50 miljoner kronor från Trafikverket för att järnvägsbygget ska bli verklighet.

Besked från Trafikverket väntas under hösten. Blir svaret positivt kan dubbelspåret börja byggas redan nästa år, tror Sten Nordström.

– Järnvägsbanken ska helst ligga otrafikerad över en vinter så den hinner att sätta sig ordentligt. Det innebär att dubbelspåret kan tas i bruk 2012, säger Sten Nordström, som är övertygad om att dubbelspåret kommer att bli verklighet förr eller senare.

– Ja, det vore konstigt annars eftersom projektet är så samhällsekonomiskt lönsamt. Det blir en besparing i driftskostnader på sju miljoner kronor per år och återbetalningstiden är mindre än tio år, vilket kan jämföras med 50 år som är brukligt när det gäller järnvägsbyggen.

Mer läsning

Annons