Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu har det tagit skruv för Bulten

Det går bra för Bulten. Bilindustrin har nämligen fått upp ögonen för Taptite 2000, den gängformande, låsande skruven som tillverkas på företaget.

Annons
Orund. Det är de små detaljerna som skiljer Taptiteskruven från en vanlig skruv. Den är bland annat lätt trekantig. FOTO: MIKAEL JOHANSSON

Rolf Carlsson, laboratorieansvarig på Bulten är naturligtvis glad över det nyvaknade intresset.

– Vi har tillverkat taptiteskruven i 25 år, på licens av det amerikanska företaget Conti Fasteners. Men det är först nu den har slagit igenom på allvar, berättar Rolf Carlsson som med sitt team av ingenjörer testar och utvecklar taptiteskruven tillsammans med kunder, främst inom bilindustrin.

I Volvos nya plattform kommer en mängd taptieskruvar att användas. Volvo Powertrain i Köping har byggt om en ny växellåda till Volvo Lastvagnar för att kunna använda taptiteskruven. Bulten har hållit i hela utvecklingen när det gäller Jaguars nya V8-motor som använder cirka 300 taptiteskruvar per motor. Monteringslinan har kunnat kortas cirka 20 meter och därmed även tillverkningstiden. Främst för att man kunnat utesluta viss maskinell utrustning som krävs för en ”vanlig” skruv.

– Jaguar kommer även att utveckla en V6-motor och vi hoppas få medverka med vår kompetens, fortsätter Rolf Carlsson.

Även Land Rover, BMV och Audi tillhör de bilföretag som Bulten utvecklar motorer eller andra taptite-förband tillsammans med.

Varför är taptiteskruven så populär nu?– Taptiteskruvar har tidigare använts mest i enklare skruvförband och i mindre dimensioner, upp till 8 millimeter. Vi tillverkar även dessa men har ökat kraven på dem. Dessutom tillverkar vi skruven i större dimensioner än tidigare, upp till 20 millimeter. Det gör att den går använda i högt belastade skruvförband som man inte tänkt på förut.

– Dessutom har bilindustrin insett att de kan tjäna miljoner kronor på att använda taptite. De kan spara upp till en krona per skruv eftersom flera borrningsmoment försvinner, konstaterar Rolf Carlsson.

Går för högtryck. Inte sedan 1998 har man haft så stor tillverkning på årsbasis på Bulten i Hallstahammar. Nu ryktas det även om att det ska nyanställas. På bilden syns kallslagare Jean Sörensen vid den senaste bultmaskinen, som stod driftklar för ett halvår sedan. Foto: Mikael Johansson
Rättgängad. Rolf Carlsson har lagt ner många timmar på att få till den rätta skruven.
Orund. Det är de små detaljerna som skiljer Taptiteskruven från en vanlig skruv. Den är bland annat lätt trekantig.
Vältestad. Det ligger mer än 15 års utvecklingsarbete bakom Bultens egen variant av Taptiteskruven. Sebastian Kivimaier testar hållbarhet.
Hett. Den nya ugnen går för högtryck.
Kraft. I den här maskinen testas hållbarheten.

Mer läsning

Annons