Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu varnar Hallstahem hyresgästerna

Efter bedrägeriet mot en 83-årig dam i Kolbäck går nu Hallstahem ut med information till alla sina hyresgäster.

Annons

– Vi tar aldrig mot kontanter från våra hyresgäster. Vi gör det inte ens på våra kontor, säger Hallstahems VD Per Arne Gunnarsson.

Det var i fredags som en 83-årig kvinna i Kolbäck utsattes för bedrägeri av en man som utgav sig för att vara från Hallstahem och hade ett erbjudande om en stor hyresrabatt om man betalade sin hyra kontant i förväg.

Mannen uppgav till damen att orsaken till att han gick runt i området berodde på att det hade blivit problem med ett utskick från Hallstahem med informationen och det var sista dagen att ta del av erbjudandet.

– Vi beter oss självklart inte på det viset mot våra hyresgäster, säger Per Arne Gunnarsson.

– Alla våra anställda har legitimation som de ska visa upp för hyresgästerna vid ärenden till dem.

– Våra anställda har ju också arbetskläder där det står att de arbetar för oss. Vill vi in i en hyresgästs lägenhet så informerar vi alltid hyresgästen i förväg med ett brev eller informationsblad.

Det är inte första gången som bedragare går omkring i bostadsområdena och utger sig för att arbeta för Hallstahem och på så sätt komma in i lägenheter eller försöka komma över kontanter. Senast för ett par år sedan.

– Vi informerade våra hyresgäster redan då om att alltid kräva att få se legitimation. Men det här föranleder ju oss att gå ut och informera på nytt, säger Per Arne Gunnarsson.

Mer läsning

Annons