Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olle Thorell vill köra över regeringen

I dag tar trafikutskottet i riksdagen upp frågan om utbyggnaden av E 18 förbi Hallstahammar till motorväg.

Annons
Motionerar. Olle Thorell vill få  E 18 utbyggd. Nu hoppas han på stöd i riksdagen.

I gårdagens VLT kunde vi berätta att Trafikverket kommit fram till att det allt oftare kommer att bli stopp på E 18 eftersom vägen egentligen inte klarar mer trafik.

– Det har blivit en getingmidja av den här sträckan som inte bara ställer till problem för dem som bor här utan för hela regionen, säger riksdagsledamoten Olle Thorell (S) från Surahammar.

I höstas skrev han tillsammans med tre riksdagskollegor en motion där de vill att riksdagen kör över regeringens beslut att inte ha med utbyggnaden av E 18 mellan Västjädra och Köping i infrastrukturplanen.

– Det här har vi motionerat om under flera år. Att inte bygga ut E 18 till motorväg så snart som möjligt hämmar ju tillväxten och jobbskapandet. Jag tror att företag tvekar att etablera sig i Hallsta och Köping om de riskerar att få transporter sittande fast på vägen, säger Olle Thorell.

Från moderat håll är man noga med att påpeka att det inte var regeringen som tog bort en utbyggnad av E 18 förbi Hallstahammar ur den nationella trafikplanen.

– I trafikverkets förslag till nationell plan finns sträckan Köping–Västjädra endast utpekad som brist och med förslag om genomförande av en åtgärdsvalsstudie. Det fanns alltså inget förslag från trafikverket till rege- ringen om att bygga ut sträckan, säger Mikael Damsgaard (M), oppositionsråd i Västerås stad och riksdagskandidat.

– Jag gissar att den kanske fanns med som förslag i Trafikverket region östs förslag till utbyggnader. Men den fanns inte med i det förslag som regeringen fick från Trafikverket.

Mikael Damsgaard tror på en utbyggnad när nästa nationella transportplan kommer om tio år.

– Det är att det är uppenbart att en utbyggnad till motorväg är nödvändig. Det är bra att det genomförs en åtgärdsvalsstudie som både möjliggör mindre åtgärder som på kort sikt kan förbättra trafiksituationen och att det finns ett underlag till nästa transportplan, säger han.

Olle Thorell fnyser när han hör Mikael Damsgaard förklaringar till varför E 18 inte finns med.

– Det är ju regeringen som bestämmer över de statliga verken och hur mycket pengar de får. Sänker man skatten med 135 miljarder klart att det får konsekvenser. Ett av dem är att Trafikverket tvingas prioritera hårdare än nödvändigt.

När det gäller Olle Thorells motion tar den i dag det andra steget i riksdagsbyråkratin då den behandlas av Trafikutskottet. Sedan kommer den någon gång i mitten av juni upp i riksdagen för debatt och beslut.

Mer läsning

Annons