Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Olyckan var inte tillräckligt stor"

(Uppdaterad 10.54) Kommunstyrelsens ordförande, Catarina Pettersson (S), tycker att vattenläckan hanterades bra. Den var inte tillräckligt allvarlig för att information skulle nå invånarna.

Annons
Foto: Läsarbild

- Jag hörde själv inte något förren i morse, säger Catarina Pettersson.

- Olyckan var inte tillräckligt stor för att vi ska kalla in krisgruppen. Vad jag förstår var det åtgärdat vid midnatt.

Skulle vattnet inte komma tillbaka på morgonen säger hon att de skulle ha gjort en större insats. Men överlag är Pettersson nöjd med hur arbetet har gått. Och hon tycker inte att kritiken om dålig information är helt rättvis.

- Det sitter inte någon informatör vaken på nätterna.

Just nu håller vattentornen på att fyllas igen. Men på Bergslagsvägen och Åsvägen är det fortfarande dåligt tryck i kranarna.

- Framåt eftermiddag, kväll borde allt vara åtgärdat, säger Ronny Ring, på tekniska kontoret.

Det är många som har ringt till kommunen i morse och i går kväll. Och det ska inte vara någon fara för att vattnet ska frysa.

- Det tar 10 minuter att fylla ett vattenglas, säger Peter Norrgård, boende på Bergslagsvägen i Hallstahammar. Han bor i närheten av gamla Näs där läckan uppstod.

Peter Norrgård hör till dem som är besvikna på att kommunen inte gick ut med information på kvällen på sin hemsida.

- Det var ju tur att det fanns information på Vlt.se. Jag ringde sjäv till kommunen i morse och fick bra information då, men det borde ha funnits information på hemsidan redan på kvällen.

Mer läsning

Annons