Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolan hjälpte inte elev tillräckligt

Skolinspektionen kritiserar Hallstahammars kommun för att inte ha gjort tillräckligt för en elev som är i behov av särskilt stöd.

Annons

Elevens mamma gjorde en anmälan till Skolinspektionen i november förra året. Då hade skolan haft kännedom om elevens stödbehov i över ett år.

Mamman skriver i sin anmälan att hon vid upprepade tillfällen påtalat att hennes barn behöver inviduell hjälp i en mindre grupp för att klara skolan, men att nästan inget har hänt. Visserligen har eleven fått enstaka timmar i en liten grupp, men detta stöd har varit inkonsekvent.

Sedan vårterminen läser dock eleven i en mindre grupp på heltid. Men mamman undrar ändå varför det tog ett och ett halvt år innan hennes barn fick denna möjlighet.

Skolan har förklarat att man gjort pedagogiska utredningar av eleven och att ett åtgärdsprogram upprättats. Förutom plats i en stödgrupp några timmar i veckan har eleven fått enskilt arbete med en specialpedagog ett par timmar i veckan.

Dessutom har eleven fått lättläst material och erbjudits inläst litteratur.

Skolinspektionen konstaterar att skolan visserligen har kartlagt elevens svårigheter. Men eftersom man inte tagit reda vad de beror på har man inte haft ett ordentligt underlag för de åtgärder som vidtagits.

Skolan har brustit i sin utredning av elevens kunskapsmässiga svårigheter, liksom i sitt utarbetande av åtgärdsprogram och sin utvärdering av åtgärdsprogrammet.

Skolinspektionen kritiserar därför Hallstahammars kommun för att inte har följt författningarnas krav avseende rätten till särskilt stöd.

Mer läsning

Annons