Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolövning spårade ur

Barnen skulle lära sig att värdera vad som är viktigt i livet men övningen i klass 4 på Bäckhammarskolan i Ramnäs gick snett.

Annons

Eleverna blev ledsna och upprörda när de ombads att välja åtta saker eller personer som de skulle rädda vid ett meteoritnedslag på jorden.

Därefter skulle barnen välja bort vilka saker eller personer som skulle lämnas kvar av dessa åtta.

För barnen blev det uppslitande att tvingas överge nära och kära. För somliga blev det så realistiskt att de trodde att någon verkligen skulle dö.

Nu har rektor Monica Forsberg Wallén och den berörda läraren beslutat att ligga lågt med den här typen av övningar i klass 4.

– Eleverna är för små, de är tio år, säger Monica Forsberg Wallén.

Skolorna i Surahammars kommun använder sig av kognitiv beteendeterapi, KBT, för att eleverna ska komma i kontakt med sina känslor och som grund för resonemang kring värderingar.

ART, som står för aggression, replacement och training, (aggression, ersättning och träning) ingår som ett moment i KBT och riktar sig främst till personer som har svårt att kontrollera sin ilska, ART-behandling används inte sällan för behandling av kriminella eller personer som befinner sig i riskzonen för att bli kriminella.

Den lärare som genomförde övningen är utbildad ART-instruktör.

Monica Forsberg Wallén konstaterar att hittills har övningar av den här typen fungerat väl.

– Men den här gången gick det inte bra. Jag hade önskat att jag hade blivit tillfrågad. Om jag hade blivit det hade jag bett pedagogen att göra en annan övning. Hon är för övrigt mycket erfaren och duktig. Övningen handlade om att se vad som är värdefullt i livet.

Facit blev att flera barn kände sig ledsna och upprörda och att föräldrar kontaktade både läraren i fråga och rektor.

– Jag har fått en del mejl och meddelanden på telefonsvararen. Jag var på en rektorskonferens den dagen men nu har jag ringt upp alla föräldrar som har kontaktat mig. Vi har bara en pedagog med specialutbildning på den aktuella skolan och därför ligger vi lite lågt framöver tills vi har fler utbildade. Man ska helst vara två när man genomför övningarna som ofta innehåller rollspel och man kan inte spela rollspel ensam.

Kurt Haraldsson är chef för skola och omsorg i Surahammars kommun.

– Rätt använt fungerar det bra, säger han. Det är en metod där man får prata om känslor. Man använder den både i hela klasser och i mindre grupper. Den förekommer nog i många kommuner. Det finns ett rätt stort utbud av utbildningar. Man måste ha utbildning för att arbeta med de här metoderna. Vi har nog åtta–tio utbildade lärare i kommunen.

– Vad jag vet har något liknande aldrig hänt tidigare, säger Monica Forsberg Wallén som har varit rektor i Surahammars kommun i tre år.

telefon 0220–530 00.

Vilka är dina reaktioner på artikeln? Hör av dig till [email protected] eller på

Mer läsning

Annons