Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stopp för tätare tåg

Det lär dröja flera år innan halvtimmestrafik mellan Fagersta och Västerås blir verklighet. Det planerade dubbelspåret i Ramnäs finns nämligen inte med i Trafikverkets nuvarande plan.

Annons

Trafikverkets plan för tågtrafiken 2015 till 2021 är klar men vissa tillägg ska göras.

Planen är ute på remiss och det färdiga förslaget till planen ska lämnas till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) den 1 oktober.

Det planerade dubbel-spåret i Ramnäs-Brattheden finns inte med i den nuvarande planen och det är osannolikt att objektet kommer att finnas med även efter remissrundan. Fokus ligger på underhåll och resinvesteringar.

– Det handlar om väldigt få nya investeringar som kommer att läggas till planen. Det måste vara investeringar som ger kraftiga kapacitetsökningar eller felande länkar som behöver rättas till, säger Lena Eriksson, som håller i den kapacitetsutredning som Trafikverket gör.

Tommy Levinsson (S), ordförande i Västmanlands Länstrafik, VL, har svårt att förstå att inte objektet finns med i planen.

– Det är bra för person-trafiken men också för gruv-näringen. Dessutom är det ekonomiskt försvarbart,säger Tommy Levinsson.

Den 19 oktober kommer VL att träffa Trafikverket i ett uppföljningsmöte.

– Då kommer vi att ta upp frågan. Vi har inte gett upp än, utan ser det här som ett långsiktigt projekt, säger Tommy Levinsson.

Dubbelspåret kostar 73,5 miljoner

Den planerade mötesplatsen vid Ramnäs-Brattheden består av två kilometer dubbelspår och beräknas kosta 73,5 miljoner kronor, inklusive ett osäkerhets-

påslag på 15 procent.

Genom dubbelspåret minskas resetiden Fagersta–Västerås från dagens 57–58 minuter till 52 minuter. Det möjliggör också tätare turer då tågen kan vändas och ändå gå i entimmestrafik på fasta minuttal. Det frigör också ett tågsätt jämfört med dagens trafik, vilket ger tätare turer i högtrafik till samma kostnad.

Mer läsning

Annons