Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telia: Var god dröj Familj i Sura hårt drabbad av Teliastrul

Månader utan telefon och internet, med en svårt sjuk man i hemmet. Så ser situationen ut för familjen Mlekus i Surahammar.
– De kommer bara med en massa tomma löften, säger Barbro Mlekus om Telias oförmåga att lösa problemen.

Annons
Fått nog. Barbro Mlekus har tröttat på Telias löften om hjälp.

Barbro och Frans Mlekus i Surahammar har varit trogna Teliakunder så länge de kan minnas. Men den lojaliteten har fått stryka på foten efter en lång tid fylld av problem med telefonoperatören. Det hela började med att familjens tillgång till internet försvann i slutet av maj – och har nu utvecklats till något farsliknande enligt Barbro Mlekus.

– När vårt internet slutade att fungera ringde vi till Telia och de sa att problemet skulle vara löst inom fem dagar. Visst fungerade internet, en stund, men sedan slutade även vår fasta telefon att fungera.

Familjen gjorde en ny felanmälan och fick beskedet att problemet skulle lösas inom ett par dagar.

Så blev det inte.

– Vi har fortfarande varken internet ellet telefon. Däremot hamnar de som ringer till oss hos grannen i stället, säger Barbro Mlekus och fortsätter:

– Vi har ringt så många gånger till Telia för att få hjälp men de kommer bara med en massa tomma löften. De verkar inte bry sig om oss. Vi måste ha en fungerade telefonlinje för min man är svårt sjuk och måste hålla kontakt med sitt avancerade hemsjukvårdsteam.

På Telia känner man till familjens problem, men vad som orsakat det hela är fortfarande höljt i dunkel.

– Det är inte acceptabelt att de fått vänta så länge. Vår grundinställning är att kunden bara ska behöva felanmäla en gång. Här verkar det vara många saker som har gått fel men jag kan inte utläsa exakt vad i nuläget, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.

Enligt Telia har tekniker varit på plats och lagat bland annat en trasig kabel. I samband med det skarvades en kabel fel vilket gjort att telefonsamtal till familjen gått till grannen i stället.

Ett problem som ska vara löst i morgon enligt Telia.

Men för Barbro Mlekus spelar det ingen roll.

– Det är för vanskligt att inte ha en fungerade telefon då min man är sjuk. Så fort alla problem är lösta byter vi operatör, slår hon fast.

Mer läsning

Annons