Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Utmaning vända läget”

Hennes största utmaning är att vända den negativa spiralen. Yvonne Blücher har nu jobbat ett år som verksamhetschef för den hårt kritiserade vårdcentralen i Hallstahammar.

Annons
Yvonne Blücher har nu jobbat ett år som verksamhetschef för den hårt kritiserade vårdcentralen i Hallstahammar.

Som VLT berättat toppar vårdcentralen antalet anmälningar till patientnämnden i länet. Kritiken gäller både vård och behandling, bemötande och organisation.

– Det känns som en utmaning. Det känns jätteviktigt för mig att lyckas vända det här.

Vad är grundproblemet?

– Jag vet inte.

Hon tystnar en lång stund. Sedan suckar hon djupt.

– Jag vet inte vad jag ska svara.

Yvonne Blücher hade hört att Hallstahammar hade dåligt rykte innen hon kom dit.

– Jag tänkte att då kan jag bara göra det bättre.

Ett av probemen är att det är svårt att rekrytera läkare. Det fattas 1 500 familjeläkare i hela Sverige och Hallstahammar har svårt att konkurrera med de större städerna.

Av de 5,6 budgeterade läkartjänsterna är 1,4 tillsvidareanställd, varav 0,4 är tjänstledig för tjänst i Afghanistan. Resten är en resurs-läkare, en stafettläkare, det vill säga anställd av ett bemanningsföretag, en ST-läkare vilket innebär att läkaren vidareutbildar sig till specialist, och en går på timme cirka 75 procent.

– I sommar får vi två stafettläkare som kommer att vara här lite längre. En över sommaren och den andra fortsätter året ut.

En fråga som ofta kommer upp när hon möter folk är den dåliga telefontillgängligheten. Men den kritik Yvonne Blücher oftast får del av, direkt från patienter eller via patientnämnden, är att patienterna upplever ett dåligt bemötande när de väl kommer till vårdcentralen.

– Bemötandet är väldigt viktigt. Är det dåligt blir inte resten bra heller.

I fallet med treåriga Lina med förkylningsastma, som VLT berättat om,  säger hon att hon inte känner till fallet, men att det låter illa.

– Jag är själv astmasköterska sedan tidigare och för mig låter det märkligt. Det hörs ju tydligt när någon har problem.

Om Annelie Nilsson, som blev utskälld av läkaren för att hon var försenad och därför vägrades en undersökning, säger hon att att hon pratat med läkaren.

– Vi har ett mångkulturellt samhälle och det finns olika sätt att vara mot varann i olika kulturer. Han tyckte inte att han hade skällt, men han tog till sig av kritiken.

Den läkare som bett att få svara på Annelies frågor på engelska jobbar inte kvar.

– Det är inte acceptabelt. Om man ska prata på ett annat språk ska det vara på patientens initiativ. Alla ska känna sig trygga.

Hur kommer det sig att vårdcentralen i Kolbäck fungerar, det är ju samma kommun?

– Det är ju Praktikertjänst som driver den och där är läkarna delägare.

Vad spelar det för roll för bemötandet?

– Jag kan inte svara på det.

Beror problemen på en dålig arbetsplatskultur här i Hallsta?

– Det vore förskräckligt om det är det.

Vad kommer du att göra åt problemen?

– A och O är att vi lyckas få hit fasta läkare. Trygghet för patienten är att få möta samma läkare. När det gäller kritiken mot telefontillgängligheten kommer jag att gå in i systemet och se hur arbetet sköts. Där registreras när samtalen besvaras och hur långa de är. En nationellt uträknat snittsiffra är sex minuter per patient inklusive dokumentation.

– På våra arbetsplatsträffar tar vi upp fall där patienten kritiserat bemötandet direkt med berörd läkare eller sköterska. Jag funderar också på att ha en heldag i höst där vi kan diskutera de här frågorna.

Mer läsning

Annons