Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inför nyår – var tredje SOS-samtal obefogat: ”Koppla mig till polisen, någon har snott min cheeseburgare”

”Jag får inte tag på en taxi. Är det någon ambulans på väg mot mitt håll som jag kan lifta med?” Räddningstjänsten räds samtal som dessa inför årets mest hektiska natt.

Annons

SOS Alarm får in 3 000 000 samtal varje år. En tredjedel, alltså en miljon av dessa samtal, var inte i direkt behov av hjälp enligt SOS Alarms egna undersökning. 100 000, fler än 11 samtal i timmen bedömdes vara rena busringningar.

– Den som bus- eller felringer till nödnumret riskerar att fördröja hjälpen för någon som är i en akut, livshotande situation, särskilt vid ett tillfälle som nyårsnatten då det rings ovanligt många samtal, säger Maria Khorsand, VD vid SOS Alarm.

Mellan 21.00 på nyårsaftonen och 04.00 på nyårsdagen så görs totalt 7 393 samtal tills SOS i hela Sverige, och 193 i bara Västmanland.

Exempel på icke-nödsamtal till SOS Alarm:

”Koppla mig till polisen, någon har snott min cheeseburgare på McDonalds.”

”Jag har inga pengar på mobilen. Kan du koppla mig till min kompis?”

”Mina cigaretter är slut. Vet du om det är en ambulans i närheten som kan handla åt mig?”

”Kan ni min pinkod till mobilen? Jag har glömt den”

”Jag får inte tag på en taxi. Är det någon ambulans på väg mot mitt håll som jag kan lifta med?”

Läs också:

Kraftig ökning av tolkade 112-samtal – "Det är viktig trygghetsfaktor"

SOS Alarm: "Vi har tagit emot över 5 700 samtal på 57 olika språk"

Mer läsning

Annons