Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sol vållade ny bomolycka

Solen i ögonen och halt väglag – det är de två vanligaste orsakerna till att bommar vid korsningar mellan väg och järnväg körs sönder.

Annons

Under torsdagen inträffade en incident som hade kunnat bli lika allvarlig som onsdagens dödsolycka öster om Sala, den här gången i Ransta. En bilist fick solen i ögonen – och körde sönder de fällda bommarna, men den här gången kom inget tåg.

– Det inträffar en eller två gånger i veckan på det svenska järnvägsnätet att järnvägsbommar går sönder, de flesta fall beror på att fordon kör på dem när de är fällda, säger Lennart Helsing, pressinformatör vid Trafikverket.

Onsdagens dödsolycka mellan Sala och Heby – då två personer i en taxi omkom – antogs först bero på att föraren kan ha bländats av lågt stående sol. Ännu en teori har framkommit – att halt väglag gjorde att taxichauffören inte hann stanna i tid just när tåget kom.

Varje vecka inträffar alltså incidenter, svåra olyckor har inträffat då fordon hamnat mellan bommarna och bilisten handlat fel.

– Det är väldigt viktigt som bilist att komma ihåg att bommarna är gjorda så att de lätt kan köras sönder. Hamnar man alltså på spåret mellan bommarna – så är det bara att köra undan genom bommarna, säger Lennart Helsing.

Bilister har dock handlat felaktigt, blivit stående på spåret och till och med försökt lyfta bommarna manuellt.

– Några kanske är rädda om lacken på bilen, men faktum är att de moderna bommarna inte ens repar lacken, säger Lennart Helsing.

Mer läsning

Annons