Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stora skillnader mellan kommunerna: Här finns flest cykelväg per invånare

Arboga och Norbergs kommuner har mest cykelväg per invånare medan Sala har minst i länet.

Annons

Längden cykelväg per invånare i respektive kommun:

En sammanställning av statistik från kommun- och landstingsdatabasen Kolada visar att det finns markanta skillnader i hur många cykelvägar kommunerna har.

Arboga, Norberg och Västerås kommuner har mer än tre meter cykelväg per invånare medan Fagersta, Sala, Surahammar, Hallstahammar och Kungsör inte ens når upp i en meter per invånare.

I Arboga kommun har det skett en utbyggnad av cykelvägar. År 2015 låg snittet i kommunen på 0,3 meter cykelväg per invånare medan det år 2016 låg på 3,6 meter. Kommunen bygger flitigt nya cykelbanor.

Likaså har det skett en ökning i Norbergs kommun, från 1,4 meter cykelväg per invånare år 2015 till 3,6 meter 2016, och i Skinnskattebergs kommun från 1,2 till 2,9.

– Cykeltrafiken ökar, och cykelns roll som transportmedel i ett hållbart och fossilfritt transportsystem uppmärksammas allt mer, säger Hans Brattström, handläggare på Sveriges kommuner och landsting (SKL), till Nyhetsbyrån Siren.

I riket är snittet 2,1 meter per invånare. Mest cykelväg har invånarna i Bromölla i Skåne och Hagfors i Värmland: 6,3 meter per invånare. I Åre och Smedjebackens kommuner finns dock noll cykelvägar registrerade.

Siffrorna kommer från SCB:s befolkningsstatistik och den nationella vägdatabasen NVDB som täcker majoriteten av cykelvägarna i Sverige. Både kommunala och privat byggda cykelvägar räknas in. Kommunerna måste numera rapportera in sina cykelvägar till NVDB.

Mer läsning

Annons