Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Därför låg kommunens telefoni nere

En avgrävd fiberkabel orsakade att IT och telefoni låg nere i Surahammars kommunorganisation på fredagen. Det gick alltså inte att ringa dit. Föräldrar som behöver kontakta förskolor uppmanades använda Schoolsoft. Strax efter klockan 15 fungerade dock systemet igen. (Artikel uppdaterad 16.00)

Annons
Det funkar inte att ringa in till någon av kommunens verksamheter. Föräldrar som behöver kontakta exempelvis barnets förskola kan inte göra det.

– Vi upplever driftstörningar och jobbar med att felsöka, säger kommunchefen Frank Pfeiler i en kommentar.

Vid åttatiden på fredagsmorgonen uppstod driftavbrott i kommunens IT och telefoni. Alla kommunens verksamheter påverkades. Bland annat gick det inte att ringa in.

Cristian Hidalgo, kommunikatör i Surahammars kommun, rekommenderar föräldrar att använda Schoolsoft.

– Det fungerar om man behöver kontakta en förskola exempelvis.

Schoolsoft är ett dataprogram som gör det möjligt för föräldrar att kommunicera med skola/förskola/fritis och vice versa.

– Eftersom det är skollov berörs inte skolan direkt.

Även individ- och familjeomsorgen (socialkontoret) var omöjlig att nå under avbrottet.

– Om har akut behov kan man ta en personlig kontakt på Ifo-kontoret, säger socialchefen Martina Nordin.

Socialkontoret är öppet till klockan 15.30.

Därefter tar socialjouren över över akuta ärenden.

Klockan 11 träffades kommunledningsgruppen.

Efteråt lades uppdaterad information ut på kommunens hemsida.

Där kan man läsa att felet lokaliserats och att avbrottet beror på en avgrävd fiberkabel mellan Surahammar och Köping.

Fiberleverantören jobbar med att åtgärda felet och klockan 15 meddelade kommunen på sin hemsida att man lyckats med detta.

Mer läsning

Annons