Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dröjde över ett år med att hitta kontaktperson – Surahammars kommun straffas

Surahammars kommun måste betala 10 000 kronor till staten för att man inte har lyckats hitta en kontaktperson till en person i inom utsatt tid.

Annons

Det dröjde över ett år, nitton månader, för Surahammars kommun verkställa ett beslut om att hitta en kontaktperson till en person som beviljats det som insats. Ärendet anmäldes till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) som drog ärendet till domstol med krav på att kommunen skulle betala en särskild avgift till staten som straff för det oskäliga dröjsmålet.

Läs även: Ordnade inte kontaktperson snabbt nog – Heby kommun får betala straffavgift

Kommunen bestred kravet och hänvisade till att det fanns synnerliga skäl som gjorde att de skulle slippa betala. Kommunen menade man redan beviljat flera andra insatser som tillgodosåg den enskildes behov. Dessa insatser har dessutom kostat mycket mer än om kommunen hade lyckats hittat en kontaktperson. Kommunen påpekade också att man hittat en kontaktperson men att den personen avvisades av den enskilde.

Läs även: Hemtjänsten lämnade matlådor och gick – mottagare låg okontaktbara i sina lägenheter

Läs även: Efter VLT:s granskning: IVO startar en större tillsyn av äldreomsorgen i Västerås

Men förvaltningsrätten går på Ivos linje och har nu beslutat att kommunen ska betala 10 000 kronor, den lägsta lagstadgade avgiften i den här typen av mål, till staten i en särskild sanktionsavgift.

Personer som har ett kroppsligt eller psykiskt funktionshinder eller funktionsnedsättning kan få en kontaktperson som stöd för att kunna delta i samhället, handla, roa sig och komma till tals. Arkivbild: Gorm Kallestad

Mer läsning

Annons