Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

50-talsbuss med Västeråshistoria förgyller fincruisingen – han var med när den köptes

Artikel 36 av 74
Summer Meet 2017
Visa alla artiklar

Premiär på Summer Meet och come back i stan – i år deltar den gamla Volvo-bussen U250, som kört västeråsare sedan 50-talet, i fincruisingen. ”Jag är faktiskt jätteglad att den är med och visas upp”, säger Karl-Åke Claesson som var 17 år när hans pappa köpte bussen till sitt åkeri.

Annons

Karl-Åke Claesson har haft en relation till U250 större delen av sitt liv, och U250 till honom hela sitt.

En gång inköpt av H Claesons Omnibusstrafik och numera ägd av Västmanlands Lokaltrafik, VL – den gamla Volvo-bussen av modell B617 med registreringsplåt U250 är en gammal trotjänare till Västerås och dess invånare. En högerstyrd skönhet med en 100 hästars diesel och i originalutförande 37 sittplatser. Bussen väger 6 650 kilo och är 10,2 meter lång.

– Jag var med när pappa hämtade den i Katrineholm 1952, säger Karl-Åke Claesson som då var 17 år gammal.

– Det var häftigt, den var så modern och med den tidens mått var den fräsig i färgerna. Då var bussar annars ganska tråkiga, säger han.

Här är skönheten! På kofongaren finns en anordning för att hänga på cyklar om det skulle behövas.

Karl-Åke Claessons far Henry Claesson hade bussåkeri med tre bussar som främst trafikerade rutter till, från och kring Skerike, där Karl-Åke Claesson fortfarande bor.

– Pappa började 1928 och då fanns många små åkerier. Det var lite som med lanthandlarna, det fanns egna linjer för varje by, säger han.

Bussens förta åkeris logga pryder åter igen U250:s sidor.

Karl-Åke Claesson körde också alla företagets bussar under några år, inklusive U250, från han var 21 år gammal. Han minns till exempel långturerna på vintrarna vilka skilde sig från den vanliga linjetrafiken.

– Det finns inge styrservo och inte är det mycket motor i bussen, men den klarar vintern bra. Vi körde skolungdomar upp till Grövelsjön och Sälen utan problem. Något år var det i och för sig 30 minusgrader och då var det lite nervöst. Men mesta nytta gjorde bussen här kring Västerås.

Inredningen går i grön plysch.

Karl-Åke Claesson körde fram till 1967 då pappa Henry sålde av bussarna till VL i samband med trafikomläggningen. I U2510 var man tvungen att öppna upp en ny dörr på högersidan och sätta igen den gamla, något som syns tydligt än i dag.

– Det börjar nästan bli slut på den generation tanter som brukade åka med oss till torget på lördagar. Idag tycker man att det är nära in till Västerås, men då fanns det inga bilar att tala om så då tog man bussen, säger Karl-Åke Claesson.

Start- och stoppknapp är delar av den spartanska instrumenteringen.

Han tror att den gamla bussen, med sin lukt och sina ljud, kan framkalla många fina minnen, särskilt för den generation västeråsare som åkte med den till skolan. Efter att VL tagit över målades nämligen U250 blå och användes under flera år som skolbuss.

Här är en bild från tiden då bussen var blå. Någon gång efter att U250 hamnat i VL:s ägo byttes även nummerplåten ut mot en modernare med tre bokstäver och tre siffror. Nu heter bussen U250 igen.

Efter att bussen togs ur trafik återställdes VL den unde 90-talet till originalskick för att senare sälja tillbaka den till Karl-Åke Claesson år 2005. 2016 bytte den ägare igen då VL köpte bussen en andra gång.

– Att ha en hel buss som privatperson är lite jobbigt, konstaterar Karl-Åke Claesson.

Gallret i aktern går att fälla ner för att surra bagage på, men bara 50 kilo.

Nu ska alltså den gamla arbetshästen för första gången visas upp på Västerås stora bilträff.

– Jag blir ju glad, faktiskt jätteglad att den är med och visas upp. Men jag är väl lite bussnörd, skrattar Karl-Åke Claesson.

För den som vill följa med U250 på fincruisingen så har arrangören för Summer Meet utlyst en tävling där man kan vinna platser ombord. Gå till Summer Meets Facebook-sida för mer information.

U250 har varit en länk mellan landsbygd och centralort. Nu visas den historiska bussen upp på Summer Meet.

Läs även: Vill du fincruisa i en klassisk VL-buss på Västerås Summer Meet?

Alla artiklar i
Summer Meet 2017
Annons