Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

56:an förbättras

En mötesfri landsväg med tre körfält och avskiljande mitträcke. Väg 56 mellan Västerås och Sala byggs om för att förbättra trafik-säkerheten.

Annons

Ombyggnationen påverkar både trafikanter och boende men handlar om att trafiksäkra den tidigare olycksdrabbade sträckan.

– Det är klart att de boende blir påverkade, men man slipper ju köra ihjäl sig, säger Göran Andersson som är projektledare på Trafikverket.

Arbetet som började i september förra året pågår just nu vid Brånsta. Där ersätts nuvarande anslutningar med en ny enskild väg och en ny gemensam utfart.

Senare ska ett beläggningsarbete göras på hela sträckan. Det påbörjas i maj och beräknas vara färdigt i augusti.

– Det kommer att bli besvärligt för trafikanterna i samband med beläggningen men vi ber dem att ta hänsyn till vägarbetarna under tiden, säger Göran Andersson.

Efter semestern börjar arbetet med att sätta upp mitträcken och allting beräknas vara klart i november.

Längs sträckan kommer det också att byggas ett antal nya busshållplatser. Trafikverket kommer att göra bulleråtgärder för tre miljoner kronor i form av plank eller fönster-åtgärder på vissa fastigheter.

Viltstängsel kommer att sättas upp vid Hökåsen, från Hallsta by till och med väg 731 mot Muren samt vid Tyskbo backe norr om Grällsta.

För tillfället finns det bara pengar till att bygga om sträckan mellan Västerås och Tomta vägskäl. Sträckan mellan Tomta och Sala kommer förhoppningsvis att göras om nästa år.

Peab är entreprenör för ombyggnationen som beräknas kosta 81 miljoner kronor.

Mer läsning

Annons