Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alla väntar på regeringsbeslutet

Om en till två månader avgörs framtiden för Mälaren och sjöfarten till Västerås. Då beslutar regeringen om och när slussen i Södertälje ska byggas ut.

Annons

– Jag hoppas på tur, säger Astrid Värnild, kommunikationsdirektör på länsstyrelsen. Hon har arbetat för en utbyggnad i tio år.

Västerås stad har nyligen beslutat att satsa 70 miljoner kronor på utbyggnaden.

Varför är det så viktigt?

– De som transporterar laster använder allt större fartyg. För att få in dem i Mälaren måste slussen breddas till 23 meter. Om det inte görs kommer Mälarsjöfarten på sikt att avta, säger Astrid Värnild.

Nu tar slussen in fartyg på 19 meter. I februari eller mars beslutar regeringen om en nationell transportplan för åren 2010–2021. Många i Västmanland hoppas att slussen i Södertälje ska finnas med.

Vad händer om den inte kommer med?

– Det får inte hända. Jag hoppas att de fattar kloka beslut, säger Astrid Värnild.

Hon påpekar att sjöfarten är energieffektiv. Transporterna motsvarar 600–700 lastbilar per dag på E 18. Biomassa till Kraftvärmeverket tar mycket plats och passar att lasta på fartyg.

I projektet ingår också att bredda och fördjupa farleden i Mälaren, så att den motsvarar internationella säkerhetskrav.

År 2000 insåg man också att Mälaren måste kunna tappas på vatten snabbare. En översvämning gjorde att det bara var åtta centimeter ifrån att Stockholms tunnelbana tog in vatten.

Med en större sluss kan kapaciteten att tappa ut vatten ökas med 40–50 procent.

– Avbördningen är en stor samhällsfråga. Det regnar mera och många bostäder har byggts längs Mälarens stränder, säger Astrid Värnild.

Mer läsning

Annons