Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anettes bilköp blev en plåga

Efter nästan ett år av reparationer, tjafs och irriterad mejlväxling fick Anette Roos nog och vände sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Annons

Av 154 anmälningar av Västerås-företag rör ett 40-tal bilköp eller bilreparation.

Västerås. Det var i helig ilska Anette Roos beslöt sig för att göra en anmälan till ARN. Bilen, som hon köpte för 40 000 av en bilhandlare i Västerås hade gett henne ett halvår av ständigt trubbel.

– Jag trodde att jag köpt en jättefräsch bil. Jag skulle ju resa en del i jobbet.

Air condition slutade fungera. Bakaxeln skramlade oroväckande och behövde bytas, vilket är dyrt.

Men bilsäljaren som varit så förbindlig före köpet blev nu, enligt Anette, irriterad och svår att få tag på.

Anette är inte den enda i Västerås som är missnöjd med sitt bilköp. Bilsäljare och bilverkstäder ligger i en klass för sig när det gäller anmälningar till ARN. Av 154 anmälningar av Västerås-företag rör ett 40-tal bilköp eller -reparation. Det handlar om kablar som ligger och spretar, om klimatsystem som läcker.

Anette Roos skötte all skriftväxling på egen hand, vilket var krångligt. Hon kunde heller inte fråga ARN om råd eftersom ARN ska vara en oberoende instans.

För Anette kom beslutet från ARN efter ett halvår och Landrins Bil fick ersätta henne med 12 344 kronor plus att klimatanläggningen lagades. Platschefen Kenneth Landrin säger att man följt nämndens rekommendation.

– Sedan kan man alltid ha olika uppfattningar om vad som är fel eller inte på bilen, säger han.

Anette Roos betalar fortfarande av på bilen.

– Jag köper aldrig mer en bil av en bilhandlare, säger hon.

Mer läsning

Annons