Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ängsgärdet kan få 150 nya lägenheter – på en tomt

Kopparcronan skissar på 150 nya bostäder samt lokaler för kontor och butiker. Tillsammans med Imperia Invests planer kan det ge upp till 500 nya bostäder längs Pilgatan.

Annons
Storbygge i sikte. Johan Nyberg vid Kopparcronans fastighet på Pilgatan.

Ängsgärdet. I början på 1940-talet bodde 1 800 personer i arbetarkvarteren på Ängsgärdet, eller Sumpen som den kallades i folkmun. I dag rör det sig om ett fåtal boende i ett hus.

På Pilgatan rullade dåtidens E18-trafik, via Stockholmsvägen och Stora gatan. I dag är det mest bussar och cyklar i området.

VLT har tidigare skrivit om Imperia Invests planer på att bygga bostäder på Ängsgärdet. Fastighetsbolagets vd Niclas Ericsson siktar på 300–350 lägenheter.

Nu har även Kopparcronan lämnat in ansökan om planläggning av sin ett hektar stora tomt på Pilgatan.

I dag har företaget lokaler för kontor, lager och restaurang på 5 500 kvadratmeter, allt är uthyrt. Planerna innebär en fyrdubbling av ytan, till 22 000 kvadratmeter.

– Det är ett bra läge med promenadavstånd till stan och Coop är nära, säger Johan Nyberg på Kopparcronan.

Han uppskattar att det är en investering på en halv miljard kronor. Tanken är att bygga 150 lägenheter i upp till nio våningar höga hus, i första hand bostadsrätter.

– Det kan bli en blandning av allt i från studentlägenheter till äldreboende, säger Johan Nyberg som siktar på att bygga klart inom sju år.

I bottenplan tänker han sig butiker, restaurang med mera. Det finns även tankar på kontorslokaler.

Ett parkeringsgarage med plats för 200 bilar grävs ned inne på gården.

Hans Larsson, planchef på stadsbyggnadskontoret, berättar att man just nu gör en planutredning för Pilgatan.

– Vi har kommit ganska långt och siktar på att utredningen kan skickas på samråd till de närmast berörda i februari nästa år.

Egentligen skulle man göra en fördjupad översiktsplan för hela området Ängsgärdet/Kungsängen men det skulle ta lång tid. För att skynda på omvandlingen av Pilgatan gör man först utredningen. Det underlättar arbetet med att ta fram en detaljplan.

Man ska bland annat titta närmare på bullret från både järnvägen och bilvägar som E 18.

En riskfaktor är farligt gods som passerar stadsdelen. En annan risk är biogasmacken på Retortgatan.

Marken kan vara förorenad och måste därför undersökas, liksom luftkvaliteten. Hans Larsson räknar med en anläggningstid på 1,5–2 år.

– Pilgatan är ett prioriterat projekt. Staden vill ju att det ska byggas 800 nya bostäder per år.

Gående och cyklister ska få det lättare att ta sig fram längs Pilgatan. Sträckan är en av stadens mest trafikerade men utrymmet på dagens gång- och cykelbana är inte anpassat efter det stora flödet.

– Vi vill ha en levande gata och vill därför satsa på detta stråk, säger Hans Larsson.

50-talet. Korsningen Ängsgatan-Malmabergsgatan. Arkivfoto: VLT

Mer läsning

Annons