Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Är detta stans rörigaste gata?

Bildörrar som plötsligt slängs upp, dubbelparkerade varutransporter och bilister som försöker göra u-svängar.

Annons
TOLV ÅR SENARE. Stora gatan byggdes om mellan Källgatan och Slottsgatan år 2000. Målet var en gatsträcka som ger mer utrymme åt gångtrafikanterna genom bredare trottoarer. Men det blev lite rörigt... (Se grafiken i en större version längre ned till höger i artikeln.)

Stora gatan, mellan Västra Ringvägen och Slottsgatan är inte någon lång sträcka.

Men det gäller att vara alert, oavsett om man är bilist, cyklist eller gående.

För det är trångt – riktigt trångt.

De dagar det myllrar lite extra uppstår en hel provkarta över jobbiga trafiksituationer.

Här är ett axplock:

- Bilisten hamnar bakom en stillastående buss och törs inte köra om – mitt i omkörningen kan han eller hon ju få möte.

- En bilist gör en misslyckad u-sväng vid Slottsgatan och kör halvt upp på trottoaren utan att komma runt. Försöker backa men kan inte på grund av bilar och gående.

- Cyklisten hamnar bakom en buss och kan inte köra om eftersom bussen möter en annan buss och det inte finns utrymme.

w En cyklist kör på trottoaren förbi Myrornas entré så att kunder hoppar högt när de kliver ut ur butiken.

- En gångtrafikant går mellan de parkerade bilarna rakt ut i gatan så att en bilist måste tvärbromsa.

Stadslivs trafikexpert Sven-Gunnar Wallin är ingen vän av hur gatsträckan utformats.

– Jag håller med om att det är rörigt.

Thomas Wulcan, enhetschef på tekniska nämndens stab, försvarar gatans utformning.. En smal gata gör att trafikanterna är försiktigare vilket ger färre tillbud och olyckor, säger han.

– Tanken är att alla ska visa mer hänsyn.

Vad tycker du? Tyck till!

Mer läsning

Annons