Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bättre flyt med nya farter

Trafiken ska flyta bättre i Västerås tätort när nya hastighetsgränser införs till hösten. Så tänker tekniska nämnden som nu skickar ut ett förslag på remiss.

Annons

I stället för att som nu köra i 30, 50 eller 70 kilometer i timmen får västeråsarna i framtiden även hålla 40, 60 och 80.

Trafiken i hela tätorten har kartlagts och uppgifterna matats in i en databas. Ut har kommit ett förslag på hastigheter som tar hänsyn till typ av gata, korsningar, övergångsställen och så vidare.

Kartan här intill visar hela förslaget. Bostadsområdena är gulmarkerade och där föreslås 30 kilometer i timmen rakt över.

Här och där finns grönmarkerade gator där man får köra i 40. Det är ofta något större gator som leder in i bostadsområdena. I dag får man hålla 30 eller 50 på dessa sträckor.

50-sträckor finns kvar bland annat på Cityringen, större delen av Vasagatan, Björnövägen och Skultunavägen. Framför järnvägsstationen och busstationen på Cityringen förslås dock 30.

Datorn hade föreslagit 40 kilometer i timmen på Cityringen och en av frågorna är nu vilken som är rätt hastighet på ringen som förr var en snabb transportled runt stan.

60 är en ny hastighet och införs på många ställen, bland annat på Österleden, Råbyleden och Surahammarsvägen. Det är trafikleder med långt mellan vägkorsningar och separata gång- och cykelbanor.

70 blir tillåtet bara på Norrleden och en del av Köpingsvägen.

80 får man köra på Bergslagsvägen mellan Tunbytorp och Stenby. Senare ska 80-sträckan fortsätta till Hökåsen.

Mer läsning

Annons