Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilfirma måste häva köp efter haveri

I serviceboken var kamremsbyte ikryssat. Men den nyköpta bilen havererade – och det visade sig att kamremmen inte var bytt.

Annons

Nu rekommenderar Allmänna reklamationsnämnden bilfirman i Västerås att häva köpet.

Kunden, en man från Västerås, köpte den mer än tio år gamla bilen i februari 2013. I annonsen stod det att bilen hade bytt kamrem vid 15 000 mil, mätarställningen var 20 000 mil. Kunden betalade 27 000 kronor.

Drygt ett halvår efter köpet havererade bilen och det visade sig att kamremmen inte bytts. Det ledde till ett omfattande motorhaveri som skulle kosta omkring 40 000 kronor att åtgärda.

Det visade sig också att den bilfirma som enligt serviceboken utfört servicen inte bytt kamrem. Vem som kryssat i att kamremmen bytts har inte gått att utröna, det kan lika gärna ha varit en tidigare ägare.

Nämnden rekommenderar bilfirman att häva köpet och ge pengarna tillbaka.

Mer läsning

Annons