Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bråda dagar i Skultunafabriken

Med några få dagar kvar till Victorias bröllop flödar de officiella souvenirerna från Skultuna. Personalstyrkan har ökats med fem personer för att kunna leverera allt som är beställt.

Annons
Kunglig glans. ”Jag kollar att de är fina, att det inte är några repor. De har precis varit på gravering”, förklarar Jelena Milenkovic medan hon varsamt vänder och vrider på en och en av bröllopsseriens kapsylöppnare. Upptäcker hon en skråma skickas pjäsen till poleraren Mirsat Kaljan, som slipar bort gravyren. Sen skickas den åter iväg för gravyr.

I packrummet sveper Lisa Lindgren och Jenny Lindberg fram och åter mellan lagerhyllor, bubbelplast och pallar med askar och kartonger.

– Många verkar trots allt vilja ha något litet som minne, även om man inte är så intresserad av eller förtjust i bröllopet, funderar Lisa Lindgren.

Armband i silver och klassiska manschettknappar, men med tronföljarkrona, paketeras. Knappar som den blivande prinsen själv har bett om, och fått, som minne. Victoria bar armbandet på såväl lysning som på nationaldagsfirandet.

Tjejerna prickar av på listor, väger paket och börjar med ny leverans.

Hur mycket skickar ni i väg åt gången, är det små askar eller pallvis?

– Det här är faktiskt en hel pall som vi ska skicka till NK i Stockholm, men det kan också vara en enda ask med manschettknappar som ska till en privatperson som beställt från vår hemsida, berättar Lisa Lindgren.

Skultuna messingsbruk har aldrig haft så mycket att göra som nu, i modern tid ska tilläggas. Vd Viktor Blomqvist är glad över ruljangsen, som kom som något av en överraskning.

– Hade inte den officiella serien kommit till och vi erbjudits att delta där, hade vi nog inte gjort något särskilt med anledning av bröllopet.

Nu verkar omsättningen öka med 30 procent i år, en ökning han till stor del tillskriver bröllopsserien.

I Skultunas egna kronprinsessbröllops-butik säljs inte bara deras egna produkter.

– Vykorten som kom i maj är redan slut, vi köpte in sex buntar om 50! berättar Lisbeth Rosenlöf, turistansvarig. Hon berättar att folk kommer in och köper tio kort åt gången

Att bröllopet på lördag skulle innebära en abrupt punkt för säljyran, det tror inte vd Viktor Blomqvist.

– Det vet man ju inte, men vi tror nog att det kommer att fortsätta vara stor efterfrågan åtminstone över sommaren, med många turister som vill ha en souvenir.

Skultunas stolthet. Poleraren Mirsat Kaljan för Skultunas arv med skinande mässingsyta vidare.
På armen. Victoria med Skultunas smycke.
Fyllda lager. Serien säljer som smör och lagret fylls regelbundet. Lisa Lindgren och Jenny Lindberg har bråda dagar.

Mer läsning

Annons