Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bristande stöd till elev kritiseras

Eleven fick ingen extra hjälp i engelska och blev därför utan betyg, två gånger. Skolinspektionen anmäler en skola i Västerås för att inte ha erbjudit eleven extra stöd.

Annons

I årskurs 8 undervisades eleven av en vikarie och det fanns inget som tydde på att eleven inte skulle nå kunskapsmålen i engelska. Trots det fick eleven inget betyg under vårtterminen. När eleven började årskurs 9 kom den ordinarie läraren tillbaka bildade läraren sig uppfattningen att eleven skulle ha svårt att uppnå målen i olika moment. Och likaså fick eleven inget engelskbetyg höstterminen i årskurs 9 heller.

Elevens pappa blev orolig för barnets skolutveckling och kontaktade skolan i syfte att komma fram till hur eleven ska kunna uppnå målen. Skolinspektionen kritiserar skolan för att ha startat utredningen av elevens stödbehov för sent, eftersom skolan inte utarbetade ett åtgärdsprogram förrän januari 2010. Detta trots att skolan haft kännedom om elevens svårigheter i engelska redan hösten 2009.

Enligt rektorn på skolan, har man redan nu börjat se över vad skolan kan göra för att undvika liknande fall. Exakt vad det är eller hur en sådan situation kunnat uppstå vill han inte gå in på.

– Om Skolinsinspektionen inte upplever att vi uppfyller våra åtaganden måste vi ta det på största allvar. Vi kommer göra ett yttrande om åtgärder i det enskilda ärendet och generella åtgärder i utvecklings- och förebyggande syfte senast den 9 juni, säger han.

Mer läsning

Annons