Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bussar med bälten får köra fortare

Maxhastigheten för bussar utrustade med säkerhetsbälten har höjts. Men både koncernen Björk och VL, ansvarig för kollektivtrafiken, ser bara marginella tidsvinster.

Annons
En av VL:s bussar i Västerås.

Från och med den första mars får bussar med säkerhetsbälten köra 100 kilometer i timmen jämfört med 90 tidigare.

– Det här är en Europaanpassning, där maxhastigheten ofta är 100, säger koncernchef Alan Björk.

– Men vi har en spärr på våra bussar och det går bara att köra 95 kilometer i timmen. Det är för att minska miljöpåverkan och slitaget på bussarna. Vi får därför bara en liten tidsvinst även vid längre bussresor.

97 procent av koncernens bussar har säkerhetsbälten. Det är bara några stadsbussar i Enköping och Sandviken som inte har det.

Det är lag på att använda bälten om det finns i bussar. Man kan annars dömas till böter. VL sköter kollektivtrafiken i länet. Av bussar som inte kör i stadstrafik har 68 av 71 fordon bälten.

– Vi har dekaler om att säkerhetsbältena ska användas. Hur många som verkligen använder bälten vet vi inte, säger förvaltningschef Maria Linder vid VL.

VL kör bara bussar på tre sträckor, där hastigheten är 100 kilometer i timmen.

– Det blir därför bara små tidsvinster och vi ändrar inte några tidtabeller. Men det är viktigt att använda bälten även vid lägre hastigheter för att inte skadas vid en krock.

Det blir inga ändringar i lokaltrafikens tidtabeller när bussar utrustade med bälten nu får köra fortare, enligt Maria Linder på VL.

Mer läsning

Annons