Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bussen som går på el

VL framtidssatsar på miljövänliga elbussar

Annons

Dyrare bussar – men skonsamma och tystare än dagens bussar

På måndagen visades Västerås första elbuss upp för både politiker och press. Sedan 2004 har VL trafikerat stadstrafiken med biogasbussar men nu ska den första elbussen sättas in i trafik.

Bussen ska klara av fem timmars stadskörning innan den behöver laddas.

– Elbussen är dubbelt så dyr som en vanlig buss. Bussen ingår i ett EU-projekt och är till 75 procent finansierat av EU, säger Peter Liss, vd AB Västerås Lokaltrafik.

Busschauffören Tina Wallin, tar oss med på en åktur i Västerås centrum. Hon tycker att bussen är mjuk och fin att köra.

– Elbiten är lite annorlunda, säger Tina och pekar på instrumentpanelen.

Bussen är nästan ljudlös då man står utanför den. Däremot hörs det lite mer inuti bussen. I bussen finns det ett ton batterier.

VL byter ut mellan 10–15 bussar per år.

– Vi kommmer inte gå ifrån biogas helt. Vi kommer att ha elbussar på linjerna 1–7. Det här hoppas vi är framtiden, säger Peter Liss.

Att bussarna i praktiken är ljudlösa har inneburit att chaufförerna också fått utbildning. Det enda problemet för VL är laddningen av batterierna men de räknar med att det snart ska vara lösta.

– Om två år har våra stadsbussar gjort sitt. Det är därför vi gör det här nu, säger Peter Liss.

Mer läsning

Annons