Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Butikerna taggar upp inför påskstormen

Påsken är en helg där mataffärer och Systembolaget fördubblar sin försäljning. Och när påsken är sen som i år finns goda möjligheter att öka omsättningen än mer.

Annons
Gillar påsken. Christer Hedin på Coop tycker att skärtorsdag är en härlig dag att arbeta på, trots att anspänningen och stressen blir hög.

Lugnet före stormen råder på Coop, Stenby. Påskägg och annat pynt har visserligen funnits på plats sedan någon vecka och bortåt ett ton påskskinka har redan sålts. Det motsvarar ungefär en fjärdedel av den förväntade mängden, men rusningen lär dröja ytterligare någon dag, enligt butikschefen Christer Hedin. Han berättar också att de laddar hyllorna med mat undan för undan och breddar sortimentet allt eftersom.

– Skärtorsdagen är den stora handelsdagen och vi tar in extra personal. Men jag brukar säga till mina anställda den morgonen: i dag blir det världens bästa torsdag! Visst kan det vara ganska stressigt kring lunch och en bit in på eftermiddagen men vi är vana vid stressade människor. Och samtidigt är det kul och spännande – har vi köpt in tillräckligt med mat?

Något som inte är populärt hos kunderna är ifall påskskinkan tar slut.

– Då får vi skäll men vi försöker att lösa det på något annat sätt.

Hur mycket påskskinka som säljs beror på om påsken är tidig eller sen, tror Christer Hedin.

– Känslan är att ju närmare jul den ligger, desto mindre skinka säljer vi. Dessutom kan påsken bli en stor mathelg om den ligger sent eftersom det då kan innebära att människor grillar ifall det blir fint väder.

Ska ni klä ut er till påskkärringar och kycklingar?

– Vi har faktiskt pratat om det men det blir nog inget i år, säger han och ler.

Omsättningen en skärtorsdag är ungefär dubbelt så stor som en lönefredag och storsäljarna – utöver skinka – är sill, lax, ägg, godis och påskmust. Men trots den rejäla kundtillströmningen är det skönt med lågperioder emellanåt, menar Christer Hedin.

– Ny energi krävs för att orka ge allt vid storhelger. Vi vill inte ha påsk varje dag, säger Christer Hedin och skrattar.

Även på Systembolaget är man förberedd inför påsken. Någon enskild statistik för en viss butik tillhandahåller inte Systembolaget, utan siffrorna gäller för riket som helhet och VLT blir hänvisad till presschefen Lennart Agén.

– Det vi säljer mest av är öl, vin och kryddad snaps, ungefär som till jul. Men till i år märker vi även av ett ökat intresse för öl från lokala bryggerier.

Han påpekar att det gäller att vara ute i god tid för att inte missa sin favorit och därför är uppmaningen att planera väl och gärna göra sina inköp innan skärtorsdag.

– I vissa butiker kan det bli så fullt då att vi får slussa in kunderna på grund av brandföreskrifter, säger Lennart Agén.

Traditionell. Ronny Malmborg vill äta sill, ägg och lax till påsk. ”Gärna grilla fläskfilé också om vädret är bra”, säger han.

Mer läsning

Annons