Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cyklister lever farligt

Allt fler cyklar till jobbet och skolan. Nu skadas fler cyklister allvarligt i trafiken än bilister.

Annons
Västerås. Vill bli sveriges bästa cykelstad 2014.

Att cykla är bra, både för hälsan och miljön. Men cyklisterna är en utsatt grupp i trafiken, som till och med har gått om bilisterna i antal allvarligt skadade. Varje år skadas 3 000 cyklister så allvarligt att de behöver sjukvård i minst ett dygn, visar en analys som försäkringsbolaget IF har gjort av cykelolyckor mellan 2005 och 2010.

Västerås strävar mot att bli sveriges bästa cykelstad, och tekniska nämndens ordförande Carin Lidman menar, trots de ökande olyckorna, att alla blir vinnare om vi cyklar mer.

- Man ska ändå komma ihåg att cykla är bra mycket mer hälsosamt att ta bilen. Trots olyckorna är det farligare att sitta still i en bil än att cykla, säger hon.

Hur gör kommunen Västerås säkrare för cyklister?

- Väldigt många cykelolyckor i Västerås är singelolyckor. Det är inte kollisioner med andra utan att något har åkt in i hjulet eller att man har cyklat omkull på lösgrus. Och där har vi från kommunen ansvar att ha välsopade vägar.

I våras sopade kommunen huvudcykelstråken tidigt, berättar Carin Lidman. Och man har också ändrat fokus i stadsplaneringen.

- Att staden har satt biltrafiken främst är en kvarleva från 70-talet. Nu tänker vi att man kanske först lägger ut planer för fotgängare och cykelvägar, och tar biltrafiken sist.

I IF:s undersökning anser sex av tio tillfrågade att bilen inte är den största risken i trafiken. Bilisterna själva tycker att cyklisterna är farligast, men alla grupper av trafikanter tycker att andra är farligare än de själva. Cyklister tycker att bilister och fotgängare är farligast, och fotgängarna tycker att bilister och cyklister tar störst risker.

Cykelolyckor

20 cyklister omkom i trafiken under 2010. Cyklister är den enda trafikantgrupp där döds­fallen ökar.

1740 cyklister skadades allvarligt under 2010. Cyklisterna är den trafikantgrupp som står för flest antal allvarligt skadade.

35-44 år är cyklisterna som oftast är inblandade i olyckor. Männen står för en hög­re andel av svåra personskador.

80 procent av olyckorna sker i dagsljus men mörkerolyckorna får ofta värre följder.

5 procent, cirka, av de olyckor som sker i dagsljus leder till svåra eller dödliga skador. 10 procent är siffran för olyckor som sker i mörker.

89 procent av olyckorna sker i tätbebyggt område men dödsolyckorna sker oftast utanför tät bebyggelse.

16.00 - i ett tätbebyggt område en eftermiddag i september - är det störst risk att råka ut för en cykelolycka.

Källa: DN, Försäkringsbolaget IF och Trafikverket

Mer läsning

Annons