Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cyklister struntar i regler

Höjda böter gör inte cyklister mer laglydiga. Det finns andra sätt att ändra deras beteende i trafiken.

Annons
Säkra. Några deltagare i cykelkonferensen på väg att hämta sina lånade cyklar för att ta en rundtur i Västerås, där bland annat nya cykelstråk längs Mälarstranden visades upp.Foto: Magnus Östin

Slutsatsen levereras av Sören Nordlund, Högskolan i Dalarna, som har fördjupat sig i forskning om trafikanters beteende. Han deltog i cykelkonferensen i Västerås.

Beteende är psykologi. Cyklister ser inte cykeln som ett fordon utan som en förlängning av kroppen: att jämföra med inlines eller ett verktyg, enligt Sören Nordlund.

De uppfattar därför inte att de måste följa trafikregler.

– En bilförare skulle aldrig gena över en gräsmatta, men det gör cyklister. Bilförare är medvetna om att de framför ett fordon och att man inte kan köra hursomhelst.

Ytterligare förklaringar till cyklisters bristande laglydnad är liten risk att bötfällas och att cyklister inte känner någon social press att följa regler.

Cyklister är den mest olycksdrabbade trafikantgruppen – så det finns ett stort samhällsintresse att få dem att cykla säkrare.

Det går att förändra beteenden, enligt Sören Nordlund. Men inte genom hot och böter utan på annat sätt. Man kan sätta upp skyltar som uppmanar till att göra rätt, exempelvis ”Titta åt sidorna innan du korsar vägen”.

– Det är enklare att få folk att ändra beteende om man inte ger några argument. Att lägga till ”så blir du inte påkörd” får motsatt effekt. Det upplevs som förnumstigt.

Sören Nordlunds åsikter är kontroversiella. Trafiksäkerhetskampanjer i Sverige har hittills formulerats i argument. En slogan som ”Sänk hastigheten och rädda liv” ger alltså dålig effekt, enligt honom.

Varför är du här?Kent Smitt, Skellefteå:– Cykelfrågor är intressanta även i norr. Vi jobbar aktivt men har inte kommit lika långt som idolstaden Västerås.
Ebba Larsson, Trafikverket:– Jag jobbar med cykelfrågor och vill lära mig mer. Programpunkten om vem som har väghållaransvar för cykelbanor är intressant.
Carl Bartler, Göteborg:– För att orientera mig om vad som händer på cykel-området i Västerås och andra i kommuner.

Mer läsning

Annons