Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Därför ingen Elbafärja –än

Västeråsare som passerar Elbafärjans tomma kajplats undrar var den gamla båten från 1897 tagit vägen.

Annons
Elbafärjan står på ett varv på Lidingö.

– Många blir nervösa. Det händer att de ringer för att få veta.

Niclas Eriksson, Rederi Mälarstaden, berättar med munterhet i rösten.

– Folk bryr sig verkligen om Elbafärjan.

Men västeråsare behöver inte oroa sig. Elbafärjan kommer tillbaka i vår.

Hon ligger på ett varv på Lidingö över vintern. Hon ska genomgå en obligatorisk besiktning för att få nya certifikat av sjöfartsverket och Transportstyrelsen.

Färjans botten, roder, propellrar, maskiner och ventiler är något av allt som kontrolleras.

Rederi Mälarstaden passar samtidigt på att göra färjan bättre anpassad för att hantera permobiler, rullstolar och barnvagnar.

En bred hydraulisk ramp monteras på båten som underlättar vid landstigning, även för gående.

– Tidigare har vi haft en lös manuell ramp och det har varit halvbökigt och varit en glipa mellan färjan och kajen.

Elba får också nya specialtillverkade propellrar.

– De gamla var säkert 50 år gamla, poriga och slitna.

Stadigare gång och lägre bränsleförbrukning väntas propellerbytet leda till.

Elbafärjan körs till Västerås i mars-april när eventuell is försvunnit. I maj börjar Elba trafikera Mälaren igen.

Mer läsning

Annons