Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De hade änglavakt på olycksvägen

”Akta, akta, akta”, skrek kompisen i bilen. En lastbil gled emot dem bakifrån. Vägen var glashal. Niklas Hårstad gasade och lyckades undvika en katastrof. På E 18 hade olycksåret 2013 bara börjat.

Annons

Den 15 januari förra året var en fruktansvärd dag i trafiken. Polisen uppmanade allmänheten att inte ge sig ut på vägarna.

Men Niklas Hårstad och tre studiekompisar hade ett viktigt projekt i Eskilstuna. De tog bilen ut på E 18.

Redan efter Bäckby började problemen. Framför sig såg Niklas en lastbil som sakta gled ut i mitten av vägen.

– Jag satte på varningsblinkers och sänkte farten.

Samtidigt gled en lastbil förbi på vänster sida och stannade mot mittvajern.

Niklas stannade. Han trodde det var lugnt.

– Men då tittar min kompis bakåt och skriker hjärtskärande.

Han ser en lastbil somkommer bakifrån med bredsidan mot dem.

Niklas Hårstad minns det han lärt sig i lumpen, man ska agera. Han gasar, det slirar, han lägger i tvåan och bilen rör sig framåt.

– Vi hann precis.

Lastbilen ställde sig som ett V runt Niklas bil men den träffas inte. De fyra i bilen kunde kliva ur oskadda.

Nu, ett drygt år senare, känns det bra igen men tiden efter olyckan hade Niklas många jobbiga tankar. Inte minst när han åkte buss till skolan förbi olycksplatsen.

– När det töade såg jag att det låg delar kvar i diket.

Niklas Hårstad har bott vid E 18 hela sitt liv. I Karlskoga och Örebro. Sedan ett och ett halvt år i Västerås.

Det första han reagerade på här i staden var trafiken.

– Det går väldigt fort, och aggressivt. Man ska fort ut och in i rondeller. Jag tyckte det var jobbigt att köra i början så min sambo, som är uppväxt här, fick köra för det mesta.

Niklas är inte ensam om sin upplevelse. Förra året inträffade ovanligt många olyckor på E 18 genom Västerås. En stor del inträffade i köer med tät trafik.

Totalt rapporterades 72 olyckor med personskador, mellan Hälla och Svedvi.

Åren före skedde i snitt 46 olyckor per år.

Britt Lisra, målstrateg på Trafikverket, vill inte säga att 2013 innebar ett trendbrott.

– Statistik kan variera, säger hon.

Klart är dock att E 18 i Västerås är hårt belastad. Mellan Hälla och Hacksta passerar 23 000 – 53 000 fordon per dygn.

– Ibland är det framkomlighetsproblem, säger hon.

Britt Lisra påpekar att säkerheten på E 18 följs noga men just nu finns inga större brister.

– Motorväg är en av de säkraste vägtyperna vi har. Prognoser visar att trafiken kommer att öka.

Trafikverket anser dock att sträckan Västjädra-Köping har brister och bör byggas ut.

Hur det blir avgör regeringen.

Jörgen Bergfasth, chef för trafikpolisen i länet, konstaterar att olyckorna var fler under 2013 än åren innan.

– Bilisterna kör för fort och håller för korta avstånd, säger han.

Han menar också att tung trafik ställer till det.

– Långtradarna har pressade tider, de tar inte alltid hänsyn till småbilar, säger Jörgen Bergfasth.

Den tunga trafiken utmärker sig mer än privatbilarna.

– Folk ringer ofta till oss och är irriterade över hur långtradarna kör, säger han.

Vinterdagar som den 15 januari 2013 spelar förstås väglaget en stor roll. Då är det ännu viktigare att hålla avstånd.

För att ha en chans att stanna, när hastigheten är över 90 kilometer i timmen, bör man ligga minst 75 meter efter framförvarande bil. Men så kör inte många.

Vid farter på 100-110 kilometer i timmen hjälper inte bälten, krockkuddar, deformationszoner och automatiska bromsar.

– Motorvägar upplevs som säkra men man kör fort och vid situationer blir det allvarligare följder, säger han.

I höst är utbyggnaden mellan Hälla och Sagån klar.

Då ska vägen bli säkrare. En bredare väg sväljer mer trafik.

Jörgen Bergfasth hoppas att flaskhalsen på västra sidan också byggs ut. Där är det 2+1-vägar nu och mer ryckig trafik.

– Man stressar, kör om när det är dubbelfiligt, tränger sig in när det blir enkelfil. Risk finns att man kör in i räcket eller hakar fast vid bilen man kör om.

De vanligaste olyckorna på E 18, genom Västerås, är kökrockar. Bilarna ligger tätt, hinner inte stanna vid en incident och kör in i varann bakifrån.

Näst största gruppen är singelolyckor, där föraren kör av vägen.

Jörgen Bergfasths slutsats är att höga hastigheter och droger är de stora olycksfaktorerna på E 18 i Västerås.

Niklas Hårstad har blivit mer uppmärksam efter olyckan. Till andra förare vill han säga:

– Våga dra ned på hastigheten när det är halt. Man måste inte köra i 100 även om det är tillåten hastighet, säger han.

Klarade sig. Niklas Hårstad, 24 år,  hamnade i en kökrock på E 18 förra vintern och var nära att bli rammad av en lastbil. Han tänkte klart och lyckades undkomma med tre kamrater i bilen. ”Nu håller jag alltid koll på den som ligger bakom mig”, säger han.
15 januari 2013. Halka och snökaos på E 18. Tre lastbilar är inblandade i en kökrock och Niklas Hårstads bil är nära att bli rammad. Foto: Tony Persson
Man kör fort                  och vid situationer blir det allvarligare följder. Jörgen Bergfasth, chef trafikpolisen

Mer läsning

Annons