Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det lutar åt expansion när fortet blir fängelse

Som aktivitetshuset Arosfortet har Anders Jacksons idé spritt sig över Sverige. Nu sker namnbyte till ”Prison Island”, mer fokus på fångtemat (vilket rimmar väl med namnet som kan översättas ”fångön”) och målet är fortsatt expansion.

Annons

Västerås. I Västerås har verksamheten funnits sedan 2004 och har under åren expanderat till fem orter i Sverige.

Nu sker namnbyte till Prison Island i Västerås och Linköping. I Halmstad, Umeå och Stockholm heter man fortfarande Arosfortet.

– Vi hoppas på 200 äventyrsfängelser i Norden och hela Europa, säger Anders Jackson och fortsätter:

– Vi söker franchisetagare till ett koncept som visat sig framgångsrikt på de orter där vi finns.

Franchise innebär att varu- märket, konceptet, produk- ten kan användas av en oberoende näringsidkare mot en avgift till den som äger varumärket. Det är franchisetagarna som tar ekonomiska risker, men får samtidigt stöd av ett starkt varumärke.

Prison Island riktar sig till barn och vuxna från 9 år och uppåt.

Men 200 Prison Island – är det realistiskt?

– Ja, vi tror det, det här är en verksamhet som visat sig populär och som växer, säger Anders Jackson.

– Prison Island tar vid när barnen växer ur leklanden. Faktum är att vi inte ser lekland som konkurrenter; i Linköping ligger vi grannar med Leos lekland. Det skapar synergieffekter som är till fördel för båda verksamheterna.

Oskar Jackson, ansvarig i Västerås och son till Anders Jackson, förklarar hur verksamheten blivit så populär:

– Vi kör på ett ”Fångarna på fortet”-tema som visat sig väldigt populärt. Men det är viktigt att poängtera att man inte behöver vara urstark eller ungdom. Vi har 39 rum med olika aktiviteter som ska utföras på tid. Några passar den som är strategisk och tänkare, några passar den som är liten och smidig, några passar den som är stor och stark.

Att bilda lag om tre–fyra personer och lösa uppgifterna i de olika rummen är populärt bland företag som teambuilding, kickoff och annat företagsspråk. Men också för privatpersoner som svensexor eller tonårsfödelsedagsfirande där deltagandet blir en del av en helhetsupplevelse.

– Vi ser varje år till att bygga nya rum eller bygga om rummen så att de som återvänder till oss kan hitta nya upplevelser, säger Anders Jackson.

Det faktum att rummen är försedda med dörrar och ett sinnrikt lås- och lampsystem visar om rummen är upptagna eller inte gör att huset inte som lekland genljuder av hög volym.

– Ibland när vi har fullt i alla rum måste jag nästan gå en runda i korridorerna för att kolla så att folk inte försvunnit, det är så tyst, säger Oskar Jackson.

Mer läsning

Annons