Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyrare att åka tåg

Fritidsresenärerna och de som åker tåg sällan är förlorarna när SJ höjde priserna i går med ungefär 3 procent på enkelbiljetter och tiobiljetter i hela landet.

Annons
Förbannad. Richard Laigar studerar i Västerås och pendlar hit från Arboga. Han reagerar på SJ:s prishöjningar som han tycker har varit för många på kort tid. Han gillar inte heller SJ:s försämringar i restidsgarantin: ”Det är åt helvete.” Han har varit med om en hel del försenade tåg, säger han, men bara utnyttjat möjligheten att få tillbaka pengar en enda gång. ”Då tog det flera veckor att få pengarna.”Foto: Kenneth Hudd

Det innebär att en tågresa Västerås–Stockholm, köpt samma dag i automat, kostar 139 kronor mot 135 i förrgår. Före senaste prishöjningen ¿i september 2011 kostade samma biljett 122 kronor.

Det som fått många resenärer – både sällanresenärer och pendlare – att uppröras är också att SJ:s restidsgaranti försämrades från och med i går. Ersättningen om felet ”inte beror på SJ” halveras.

– De här prishöjningarna är våra årliga prishöjningar som vi och andra företag tvingas till, säger Thelma Henrysson vid SJ:s pressjour.

Prishöjningarna ska kompensera för ökade kostnader bland annat för årligen höjda löner och högre banavgifter.

Många resenärer känner att kombinationen försämrad restidsgaranti/högre priser är ett dubbelt slag. Fanns det någon medveten strategi?

– Nej, förändringen i restidsgarantin har vi tidigare kommunicerat så den har varit känd.

Förra gången SJ höjde priserna var det en rejäl höjning, så resenärerna uppfattar att priserna stigit mycket på kort tid.

– Men höjningen nu är bara 3 procent.

SJ har däremot inte i förväg tydligt kommunicerat prishöjningen, liksom tidigare har nya priser över en natt programmerats in i systemet.

– Prishöjningarna gäller enkelbiljetter och tiobiljetter på samtliga tåg över hela landet. Procenttalen är ungefärliga, säger Thelma Henrysson.

Restidsgarantin försämras

Ersättning när SJ orsakat förseningen: Mer än 30 minuter sent tåg ger 50 procent ersättning. Mer än 60 minuter sent ger 100 procent ersättning. När SJ inte orsakat förseningen: Mer än 60 minuter sent tåg ger 25 procent ersättning. Mer än 120 minuters försening ger 50 procent ersättning.

Förändringen innebär dock förbättring för pendlare som reser med pendlarkort. Mer information www.sj.se

Mer läsning

Annons