Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyrt att pendla i Mälardalen

Att pendla i Mälardalen är för dyrt, menar föreningen Tim-pendlare. De föreslår därför att landstingen i regionen skapar en gemensam tåglösning.

Annons
Det är dyrt att pendla.Foto: Anders Forsell

Föreningen Timpendlare är en intresseorganisation med 400 medlemmar, främst pendlare på sträckan Västerås–Stockholm.

Föreningen presenterade på lördagen ett förslag om en gemensam regional plattform för tågen i Mälardalen. Inspirationen kommer från södra Sverige där länstrafiken i flera län har gått samman i det gemensamma systemet Öresundståg.

– Vi säger inte att det är perfekt, men där har man kommit längre, säger Isabel Dellacasa Lindberg, Tim-pendlare.

Hon tror att ett av problemen i Mälardalen är att SJ är ett bolag som har fått i uppdrag att gå med vinst.

En jämförelse visar att priset för att pendla med SJ mellan Västerås och Stockholm är mer än 1 000 kronor högre än att pendla en motsvarande sträcka med Öresundståg.

Om det i stället är landstingen som får bestämma, som med Öresundståg, går det att sätta samhällsnyttan före vinstkravet och sänka priserna, menar Isabel Dellacasa Lindberg.

– Det kan vara svårt att hitta lönsamhet i pendling, men ska vi ha en levande region så måste det fungera, säger hon.

Lars Flodin (MP) landstingsråd instämmer helt i att det behövs en gemensam plattform för tågtrafiken i Mälardalen.

– Det är fullständigt rätt, säger han.

Lars Flodin berättar att den frågan just nu diskuteras av landstingen i Mälardalen och Östergötland. En gemensam avsiktsförklaring har tagits fram för att utveckla den regionala tågtrafiken. Där nämns just Öresundsregionen och Västsverige som ett exempel. Landstingen vill själva kunna styra resandet.

Däremot skulle en lösning kunna se ut på många olika sätt. Tågtrafiken behöver till exempel inte nödvändigtvis skötas i form av ett aktiebolag.

– Det skulle till exempel kunna vara ett kommunalförbund, säger Lars Flodin.

Isabel Dellacasa Lindberg vill understryka att biljettpriserna inte heller är det enda fråga som är viktig när det gäller tågtrafiken.

– Vi vill att priset sätts i relation det vi får. I dag är det inte alla som ens får en sittplats, säger hon.

Operatör             Från            Till                  Sträcka        PrisSJ                         Västerås    Stockholm    10 mil            3 220 kr

Öresundståg      Malmö        Halmstad     13 mil            1 860 kr

Öresundståg      Göteborg   Halmstad     14 mil             2 130 kr

Priserna avser ett 30-dagarskort.

Mer läsning

Annons