Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Efter bussolyckan: Facket efterlyser höjdvarnare

Den 1 juni i år skadades tolv personer sedan en buss från Upplands lokaltrafik, UL, körde in i en viadukt på Pilgatan. Viadukten är en halvmeter lägre än den aktuella bussens högsta höjd.

Annons

Bussens tak trycktes in över de tre-fyra främsta sätesraderna. Om bussens hastighet varit högre och/eller om bussens takkonstruktion varit klenare hade överbyggnaden kunnat skalas av och skadeläget hade blivit långt värre.

Olyckan vid viadukten, som VLT rapporterade utförligt om , ledde till att polisen inledde en förundersökning

Det visade sig att busschauffören kört fel [+] och lät sig guidas av passagerare – men passagerarna var inte medvetna om att bussen hade en högsta höjd – fyra meter – som överskred viaduktens 3,5 meters fria passage.

Samtliga VL:s bussar som körs i stads- och landsbygdstrafik i Västerås kommun klarar sig under viadukter om 3,5 meters höjd, men UL kör många turer på linjerna till och från Enköping och/eller Uppsala med dubbeldäckare som är fyra meter höga.

Även den omfattande turist- och expressbussverksamheten till och från Västerås bussterminal måste söka sig andra vägar än viadukten under järnväg och gång/cykelbana vid Pilgatan.

I en intervju med Sveriges Radio P4 Uppland funderar Fredrik Land, facklig samordnare för Kommunal på Nobina Uppland – bussföretaget som kör linjerna till bland annat Västerås – om det skulle finnas tekniska lösningar som underlättar för chaufförerna. Till P4 Uppland säger han bland annat:

– Att montera något på bussarna så de har en egen höjdvarnare, det vore ju en lösning istället för att ha det på broar.Viadukten vid Pilgatan är tillsammans med viadukten vid Hamngatan (som också har 3,5 meters fri höjd) olycksdrabbade, trots omfattande skyltning.

Bland annat körde en lastbil in i viadukten vid Hamngatan redan dagen efter olyckan vid Pilgatan.

Mer läsning

Annons