Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elev kräver matematikstöd

Allt fler gymnasieelever blir inte godkända i matte. Malin Stenström vill att skolan sätter in extra stödundervisning. ”Det är lärarnas jobb att vi ska klara det”, säger hon.

Annons
Besviken. Malin Stenström, elev på Carlforsska, kräver stödundervisning.

Andelen elever som inte blir godkända i matematik har ökat de senaste tre åren. Det visar kommunens egen statistik.

På Carlforsska gymnasiet var det 17,3 procent av eleverna som i våras gick ut skolan utan att ha fått godkänt i matematik.

Malin Stenström går andra året på omvårdnadsprogrammet. Hon känner väl till problemet och har själv haft svårt med matematiken ända sedan hon började på Carlforsska.

– Halva min klass blev inte godkänd, säger hon.

Malin Stenström berättar att hon flera gånger tagit upp frågan med lärare och rektor. Förra terminen sattes det in extra matematiklektioner för de elever som behövde det.

Malin Stenström vill att sådana extralektioner sätts in på nytt. Hon berättar att en lärare svarade att ”det finns komvux” när frågan kom på tal.

När Malin Stenström upplevde att hon inte fick något inflytande skrev hon en insändare till tidningarna.

– Om man inte gör något så bryr sig ingen, säger hon.

Mari Rost, rektor på omvårdnadsprogrammet, säger att det var ”drygt 40 procent” av Malin Stenströms klass som inte blev godkänd. Skolan kommer i vilket fall att införa flera sorters stöd åt de elever som har svårt med matematiken. Sedan förra veckan finns en så kallad mattestuga dit eleverna kan gå och få hjälp.

– Det är ett rum som vi har öppet vissa tider med en mattelärare, säger Mari Rost.

Hon berättar att vissa lärare även kan erbjuda läxhjälp och att en enskild lärare erbjuder undervisning på söndagar. Ytterligare en möjlighet är att besöka högskolan där den ideella föreningen Mattecentrum erbjuder läxhjälp under kvällstid.

– Alla elever arbetar med datorer och vi har även tagit fram länkar till filmade lektioner att titta på, säger Mari Rost.

Malin Stenström tycker visserligen att det är bra att eleverna kan få olika sorters läxhjälp. Ändå är hon inte nöjd med det.

– Jag vill inte använda all min fritid för att klara av skolan, säger hon.

Mer läsning

Annons