Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Euromaint: ”Vi har inte gjort fel”

Euromaint anser att olyckan var ett olycksfall och att inga fel begåtts från deras sida. Och försäkringsbolaget AFA som ger Ronny von Rahlen 14 dagars ersättning för utebliven arbetsinkomst vill inte uttala sig om fallet.

Annons

Christer Brentberg, som var verkstadschef på Euromaint i Västerås vid olyckan, säger att de genomför skyddsronder fyra gånger per år för att hitta eventuella risker. Direkt efter Ronny von Rahlens olycka ställdes ett plåtskåp framför järnstängerna.

– Med automatik går man runt skåpet nu, men det finns inget krav på att det måste finnas där, säger Christer Brentberg.

Ronny von Rahlens olycka ser han som just ett olycksfall.

– Vi har ett ansvar på verkstaden att säkerställa att allt går rätt till. Något liknande har inte hänt förut.

Hos försäkringsbolaget AFA försäkring vill man av sekretessskäl inte kommentera Ronny von Rahlens fall. Men Christina Ljungquist, specialist i försäkringsfrågor hos AFA, säger att bedömningen av rätten till ersättning görs utifrån intygen, från både försäkringstagarens läkare men också försäkringsbolagets egna specialister.

Besluten tas sedan utifrån villkoren i försäkringen.

– I princip ska intyg vara likvärdiga och bedöms utifrån vad som står i dem, säger Christina Ljungquist.

– Vi måste göra bedömningar och det ska vara övervägande skäl att det är en skada orsakat av det man råkat ut för i arbetet.

Dessutom säger Christina Ljungquist att man som försäkringstagare kan överklaga.

– Är kunden inte nöjd tittar vi på det igen. Vi drar inte bara ner rullgardinen.

Mer läsning

Annons